Vlot op weg dankzij data

Uit mobiliteitsbrief 251 - Mobilidata

2024-09-06_MOW_Mobiliteitsbrief_September_Beelden website2.jpg

Beter route-advies, meer groen licht en verkeersmeldingen op maat. Dankzij Mobilidata kan het allemaal. Niet over enkele jaren, maar vandaag al. Ben Helsen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Lars Akkermans van imec leggen uit wat het betekent voor weggebruikers en overheden.

Wat is Mobilidata?

Ben Helsen: “Mobilidata is een programma van de Vlaamse overheid en imec, opgestart in 2019. Het doel is om ons verkeer duurzamer, vlotter en veiliger te maken. Dat klinkt niet zo innovatief, maar de manier waarop is het wel. We hebben een hele technologische structuur opgezet waarmee we data op een slimme manier verzamelen, organiseren, verrijken en delen. Zo kunnen we allerlei informatiestromen tot bij de weggebruiker brengen. En dat doen we niet zomaar in het wilde weg, maar heel gericht en op maat. Als weggebruiker krijg je enkel de info die op dat moment relevant voor je is.”

Lars Akkermans: “Mobilidata is er om weggebruikers te helpen in het verkeer. Door real-time informatie te geven, maar ook bijvoorbeeld door het licht sneller op groen te doen springen. Op die manier staan we heel dicht bij de weggebruiker. Maar ook voor steden en gemeenten zijn er veel voordelen. Met Mobilidata kan je veel korter op de bal spelen. Ik geef een voorbeeld. Lichtenregelingen aanpassen was vroeger heel complex en tijdrovend. Dankzij Mobilidata ontstaat er meer ruimte in de lichtenregeling van intelligente verkeerslichten en nemen de lichten de data van weggebruikers mee in hun algoritmes.

Hiermee kan je als mobiliteitsambtenaar de klemtonen van je lokale beleid faciliteren: meer groentijd voor cruciale verkeersstromen aan industrieterreinen, fietsers bij scholen of arbeidscentra, openbaar vervoer op drukbezette lijnen, ... Mobilidata is in dat opzicht een heel handige tool om beleid eenvoudig te vertalen in de praktijk.”

Hoever staat het programma?

Lars Akkermans: “Heel ver! De hele digitale structuur om gegevens te verzamelen en te delen is klaar
en operationeel. Daarnaast zijn er ook al heel wat concrete toepassingen. Van groen licht voor hulpdiensten tot waarschuwingen over wegenwerken of spookrijders. De meeste van die toepassingen zijn vandaag al operationeel, de rest wordt de komende maanden en jaren uitgerold. Wie apps als Waze, Flitzmeister en Ndrive gebruikt, merkt nu al de voordelen. Maar ook andere apps en navigatietools kunnen aansluiten en onze informatie gebruiken. Er zijn ondertussen ook al 120 intelligente verkeerslichten die gebruik maken van Mobilidata. Tegen het einde van dit jaar komen er daar nog heel wat bij.”

Welke rol spelen steden en gemeenten in het verhaal?

Ben Helsen: “Data aanleveren! Heel simpel, maar cruciaal. Mobilidata draait volledig op data, op gegevens. Al onze oplossingen vallen of staan bij de volledigheid en correctheid van gegevens over verkeersborden, wegenwerken, snelheidsregimes en meer. Dus we roepen iedereen op om de databanken in te vullen. De info die je ingeeft in bijvoorbeeld de Verkeersbordendatabank en GIPOD, stroomt rechtstreeks door naar de weggebruiker die de info nodig heeft. En hoe beter de data, hoe beter de weggebruiker geholpen is.”

Waar staat Vlaanderen in vergelijking met andere landen?

Lars Akkermans: “Vlaanderen is een echte koploper, daar moeten we niet bescheiden over zijn. Veel landen gebruiken data enkel in testcases of afgesloten proefprojecten. De resultaten lijken dan misschien wel heel spectaculair, maar ze zijn nog heel ver verwijderd van de praktijk en concrete toepassingen waar alle weggebruikers mee gebaat zijn. Met Mobilidata hebben we een systeem dat vandaag al operationeel is én resultaten oplevert. Plus, het is een enorme basis voor wat nog komen gaat. We lopen dus echt voorop.”

 

Mobiliwatte?

Deze video vat alles samen