Wat kan De Lijn voor jou betekenen?

Uit mobiliteitsbrief 253 - Toegankelijke haltes

Vervoermaatschappij De Lijn ijvert al jaren voor vlot openbaar vervoer voor iedereen. En ze staan klaar om lokale besturen te ondersteunen met hun expertise en informatie om toegankelijkheid te verbeteren.

Rolstoelgebruiker bus.pngAdvies

De Lijn heeft de richtlijnen voor toegankelijke haltes opgesteld samen met het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, VVSG en Inter. Ze zijn dus dé experts als het gaat over het inrichten van toegankelijke haltes. Zit je met vragen? De deskundige doorstroming van jouw vervoerregio helpt je graag verder.

De contactgegevens van de deskundige doorstroming vind je op delijn.be/doorstroming.

 

 

Planbeoordeling

De Lijn kan ook helpen met de uitwerking van concrete plannen voor een of meerdere haltes. Hoe combineer je de halte optimaal met het fietspad? Waar plaats je het best een schuilhuisje? De deskundige doorstroming helpt je zoeken naar de meest geschikte antwoorden per locatie.

Data

De Lijn beschikt over een uitgebreide inventaris van alle tram- en bushaltes. Wil je weten waar en hoeveel haltes er op jouw grondgebied liggen? En welke haltes toegankelijk zijn of niet? Op de website van De Lijn kan je met enkele klikken een handig overzicht opvragen.

Vraag de inventaris aan op delijn.be/aanvraag-overzicht-toegankelijke-haltes.

Toegankelijke haltes zijn niets zonder toegankelijke bussen en trams. Daarom koopt De Lijn sinds 2004 alleen nog toegankelijke voertuigen aan. Ondertussen zijn zowat alle voertuigen toegankelijk ingericht met onder meer een oprijplaat voor rolstoelgebruikers en een duidelijk herkenbare rolstoelplaats. De enige uitzondering zijn sommige oude tramstellen, maar ook die worden stapsgewijs vervangen.