De Vlaamse overheid zet volop in op duurzame mobiliteit, met deelsystemen zoals deelfietsen en deelwagens als onmisbare schakel. Kimberley Vandamme van het team duurzame personenmobiliteit bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (DMOW), vertelt waarom deelsystemen zo belangrijk zijn en hoe de Vlaamse overheid de uitrol ondersteunt.
“Tegen 2030 wil de Vlaamse overheid dat minstens de helft van onze verplaatsingen op een duurzame manier gebeurt. Dat lukt niet zonder deelsystemen. Ze zijn een onmisbare aanvulling op het openbaar vervoer. Een bus, tram of trein brengt je meestal niet helemaal tot aan je bestemming. Voor dat eerste of laatste stuk heb je duurzame alternatieven nodig. Je kan fietsen of carpoolen, of je kan gebruik maken van een deelfiets of deelwagen. Wie vlot én duurzaam wil reizen, combineert verschillende vervoermiddelen. Zonder deelsystemen halen we de omslag naar duurzame mobiliteit simpelweg niet.”
“We willen dat deelsystemen duurzamer, kwalitatief en maximaal toegankelijk zijn. Zo staat het ook in de beleidsnota van onze minister. Daarvoor werken we als overheid op twee sporen. Enerzijds is er Vervoer op Maat. Dat zijn gesubsidieerde mobiliteitsoplossingen die een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. Daarbij bepalen de vervoerregio’s waar er deelmobiliteit wordt aangeboden. Daarnaast zijn er ook initiatieven van lokale besturen en aanbieders. In heel wat steden of gemeenten is er al een aanbod van deelwagens of deelfietsen. Ook die initiatieven willen we ondersteunen vanuit de Vlaamse overheid. Daar maken we nu volop werk van.”
“We gaan in overleg met alle betrokkenen. De vervoerregio’s, de aanbieders én de lokale besturen. In eerste instantie beginnen we met een bevraging om hun noden scherp te stellen. Daarna kunnen we gericht en concreet handelen. Zo willen we bijvoorbeeld best practices of concrete handvaten uitwerken waar iedereen mee aan de slag kan.”
“Hoppin is het merk waarmee de Vlaamse overheid de modal shift stimuleert: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Met Hoppin bundelen we het hele verhaal over duurzame, slimme verplaatsingen onder één vlag. Dat maakt het herkenbaar en duidelijk, zowel voor reizigers als partners.”
“Ja, absoluut. Communicatie is van groot belang als je deelsystemen uitrolt. Deelwagens of deelfietsen voorzien is niet voldoende, je moet er ook voor zorgen dat inwoners weten wat het is en hoe het werkt. Die boodschap kan je niet vaak genoeg herhalen.”
“Daarnaast is het heel belangrijk om de juiste locaties te bepalen voor de deelsystemen. En daar zijn lokale besturen het best voor geplaatst. Commerciële aanbieders kijken uiteraard vooral naar locaties waar er veel vraag is naar deelwagens of deelfietsen. Dat is een goede eerste stap. Maar je moet ook kijken naar minder evidente locaties, zoals wijken met weinig openbaar vervoer of landelijke gebieden. Daar kunnen deelsystemen echt de ontbrekende schakel zijn die het verschil maken en inwoners aanzetten tot duurzame verplaatsingen.”