Inzoomen op de vervoerregio’s

Uit mobiliteitsbrief 260 - Onderzoek verplaatsingsgedrag

Voor het eerst kunnen we met het OVG uitspraken doen over de verplaatsingen per vervoerregio. En dat leverde interessante inzichten op.

Wat valt op aan de cijfers?

2025-06-17_MOW_Mobiliteitsbrief-Juni_Beelden nieuwbrief10.jpg1. Antwerpenaren gebruiken het minst de auto

Met 36% ligt het autogebruik in vervoerregio Antwerpen het laagst van alle vervoerregio’s. Het fietsgebruik en openbaar vervoer liggen er dan ook relatief hoog. Hoe meer files, hoe meer fietsers? Meerdere factoren spelen een rol. Fietsmanager Patrick D’haese legt uit: “In de zuidrand van Antwerpen ligt het fietsgebruik hoog. Met de wagen verlies je veel tijd, dus stappen mensen sneller over op de fiets. Ook het openbaar vervoer is goed uitgebouwd en overtuigt mensen om de auto te laten staan.”

 

2. Kempenaren fietsen het meest2025-06-17_MOW_Mobiliteitsbrief-Juni_Beelden nieuwbrief11.jpg

De Kempenaren fietsen meer dan ooit. Met 24% staat de vervoerregio Kempen samen met Brugge en Gent op een gedeelde eerste plaats. Die prestatie is geen toeval: er is de voorbije jaren fors geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Nikka Curinckx, voorzitter van team Mobiliteit en Openbare Werken: “We hebben een serieuze inhaalbeweging gemaakt. De fietsostrade van Herentals tot Balen is daar een mooi voorbeeld van. De investeringen renderen. Door de toenemende verkeersdrukte wint de fiets aan populariteit als snel en betrouwbaar alternatief.”

 

2025-06-17_MOW_Mobiliteitsbrief-Juni_Beelden nieuwbrief12.jpg3. Openbaar vervoer scoort in de Vlaamse Rand

In de Vlaamse Rand ligt het aandeel openbaar vervoer na Antwerpen het hoogst. Anita Jaspers, ambtelijk voorzitter van de vervoerregio: “Ons aanbod is divers. Naast De Lijn rijden hier ook MIVB en TEC. Sterke pendelverbindingen met Brussel overtuigen veel mensen om het openbaar vervoer te nemen.” Het fietsgebruik blijft laag, toch is er een positieve evolutie. “Bij de start van de vervoerregio’s lag het aandeel fietsverplaatsingen op 4%. Dat is al sterk gegroeid. Fietsen blijft uitdagend in landelijke en heuvelachtige zones, maar belangrijke assen zijn beter op elkaar afgestemd,” zegt Jaspers.

2025-06-17_MOW_Mobiliteitsbrief-Juni_Beelden nieuwbrief9.jpg