De vervoerregio’s Vlaamse Ardennen en Dender lanceerden een jaar geleden samen een elektrisch deelfietsenproject. De Hoppy-tweewielers die ze aanbieden zijn zonder meer een hit.
De vervoerregio’s krijgen sterke ondersteuning voor deze uitrol van intercommunale SOLVA. “Het landschap is bij ons zoals bekend nogal heuvelachtig. Daarom kozen we voor elektrische deelfietsen”, verheldert Ewout Depauw (coördinator mobiliteit bij SOLVA). “Met de deelfietsen maken we de treinstations en bushaltes beter bereikbaar. Niet alleen in de grote steden, maar in het hele gebied. De prijs houden we bewust laagdrempelig. Wandelen is uiteraard gratis, maar de deelfietsen zijn goedkoper dan het openbaar vervoer of een privéwagen. Helemaal volgens het STOP-principe.”
In samenwerking met het Belgische bedrijf Hoppy kwamen 82 hubs tot stand. Daar kan je heel makkelijk een van de 489 elektrische deelfietsen uitlenen, (een deel van) je traject mee overbruggen en hem op dezelfde of een andere Hoppy-locatie weer achterlaten. De cijfers bewijzen dat het project aanslaat. “We registreerden in één jaar tijd ruim 107.000 fietsritten”, gaat Depauw verder. “Die waren goed voor in totaal zo’n 570.000 afgelegde kilometers, het equivalent van bijna 15 keer de wereld rondreizen. Naast de extra mobiliteitsoptie die we de inwoners zo aanbieden, compenseerden we ook al meer dan 75 ton aan CO2-uitstoot.”
Toch kreeg het project ook met een kinderziekte af te rekenen. De laagdrempelige instapmogelijkheden brachten aanvankelijk problemen met zich mee. “Onze oorspronkelijke manier van verificatie bleek niet waterdicht. Op 1 augustus schakelden we over naar verificatie via de identiteitskaart die we nog eens laten dubbelchecken. Gebruikers moeten een selfie insturen en AI dubbelcheckt die. Sindsdien merken we een gevoelige verbetering in het aantal foutgeparkeerde fietsen.”
Bij Hoppy stelden ze vast dat de elektrische fietsen ook aanslaan buiten stedelijke gebieden. “Deelmobiliteit werkt al langer in grote steden, maar ook kleine gemeenten zoals Brakel, Maarkedal en Zwalm pikken het bijzonder vlot op. Dit project toont aan dat er ook buiten de stedelijke context een sterke vraag is naar duurzame en flexibele verplaatsingen”, zegt Kenny Vercruysse, CEO van Hoppy.
Het deelfietsenproject botste nog niet op zijn limieten. Er liggen plannen op tafel om het nog verder uit te bouwen. “Al tijdens het eerste jaar hebben we extra locaties toegevoegd en meer fietsen in omloop gebracht onder meer via een investering door het Landschapspark Vlaamse Ardennen. Lokale besturen toonden ook al interesse voor bijkomende hubs.”
Ook op logistiek vlak zijn er updates gepland. Het ter plekke opladen van de batterijen is er daar een van. “Momenteel verwisselen we de lege batterijen door opgeladen exemplaren, maar we bekijken ook hoe we op drukke hubs de fietsen ter plekke kunnen opladen”, besluit Depauw.
