Aalst: landelijke weg alleen voor tractors en fietsers

Uit mobiliteitsbrief 91 - Sluipverkeer

In Aalst zochten ze ‘iets’ dat sluipverkeer op een landelijke weg tegenhoudt, maar geen probleem vormt voor landbouwvoertuigen. In een catalogus vonden ze uiteindelijk wat ze nodig hadden.

MOB9130F01.jpgDirk Auwelaert, mobiliteitsambtenaar Aalst:
“De bovenkant van de middelste blok verraadt dat sommigen er toch nog proberen over te rijden.” (Foto: Jerry De Brie)

“Tijdens de spits is het vaak even aanschuiven bij een rotonde op de N406, de verbindingsweg tussen Haaltert en Aalst”, zegt mobiliteitsambtenaar Dirk Auwelaert. “Sommige weggebruikers gebruikten daarom een landelijke weg die via Nieuwerkerken loopt, ook al waren er alleen landbouwvoertuigen toegelaten. Die weg van 3 meter breed is totaal niet geschikt voor doorgaand verkeer. Voertuigen konden moeilijk kruisen en belandden soms in de gracht. Een buurtbewoner meldde dat fietsers soms bijna van de weg gereden werden.”

Doe de test

MOB9130F02.jpgSpeciale betonblokken weren gewoon doorgaand verkeer. Landbouwvoertuigen hebben er geen last van. Vooral voor de fietsers is het veiliger. (Foto: Jerry De Brie)

“Met drie, bovenaan afgeronde betonelementen, werd een ‘tractorsluis’ gemaakt. Een landbouwer heeft het met zijn laagste machine getest. Het middelste blok werd daarop nog iets verlaagd. Nu staan er verkeersborden F99c en F101c (zie foto) in combinatie met een gevaarsbord en onderbord met de tekst "proefopstelling tractorsluis’. We moeten de maatregel nog evalueren, maar het lijkt erop dat deze dingen het meeste doorgaand verkeer echt wel tegen houden. Het probleem heeft zich ook niet verplaatst, de andere mogelijke sluipwegen zijn immers echte omwegen.”