De kracht van overleg

Uit mobiliteitsbrief 261 - Projectstuurgroep

Een vlotte samenwerking tussen verschillende gemeenten, diensten en partners? Twee projecten tonen hoe een goed georganiseerde projectstuurgroep het mogelijk maakt.

Samenwerkingsverband Kordia (Regio Kempen)

In het samenwerkingsverband Kordia slaan de gemeentes Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar de handen in mekaar. Op vlak van mobiliteit werken zij intensief samen. Zowel voor lokale projecten als plannen over gemeentegrenzen heen, bewijst een projectstuurgroep er zijn nut.

“De grote meerwaarde is dat uiteenlopende inzichten de kwaliteit van projecten verhogen”, zegt programmacoördinator ruimte en mobiliteit Magali Decloedt. “Je bekijkt de zaken vanuit ieders perspectief: De Lijn, de hulpdiensten, het departement MOW, de politie, het Agentschap Natuur en Bos, de Vlaamse Waterweg, … Allemaal hebben ze een verrijkende inbreng voor het totaalplaatje. Op maat van het project breng je de partijen rond de tafel die je nodig hebt. Wij zijn zó overtuigd van de werking dat we de PSG-formule zelfs gebruiken als het niet noodzakelijk is.”

Magali hoeft niet lang na te denken over goede voorbeelden. Soms zijn het heel erg concrete zaken. “Bij het toegankelijker maken van een bushalte wees De Lijn ons erop dat een gootje niet bestand zou zijn tegen het gewicht van de bussen. Zo kunnen we problemen voorkomen.” De PSG helpt ook om samen tot veiligere ontwerpen te komen. “Bij de herinrichting van de dorpskern van Oud-Turnhout kwam de PSG tot een veilige oplossing voor een knelpunt waar fietsers geen rugdekking zouden krijgen: aan één kant wordt een fietspad aangelegd en aan de overzijde een fietssuggestiestrook. In deze specifieke situatie waren alle partijen ervan overtuigd dat het de meest veilige oplossing is.”

Magali geeft ook nog een extra tip mee. “Nodig altijd je buurgemeenten uit voor een PSG, ook al heeft het project geen rechtstreekse impact op hen. Soms lijkt het project in eerste instantie heel lokaal, maar heeft het alsnog een impact op je buren. Bovendien kan hun kijk op de zaak het project alleen versterken.”

 

2025-09-03_MOW_Mobiliteitsbrief_September_Beelden website5.jpg

We gebruiken de PSG-formule zelfs als het niet noodzakelijk is.”

Magali Decloedt, programmacoördinator ruimte en mobiliteit

 

 

N437 tussen Kruisem en Waregem

In 2022 startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een project om over 6 km brede, vrijliggende voet- en fietspaden aan te leggen langs de N437 tussen Kruisem en Waregem. Op papier een complexe opdracht, maar het verliep verrassend vlot. En dat dankzij een efficiënte projectstuurgroep.

Het project overschrijdt gemeente-en provinciegrenzen. Toch bereikten alle betrokken partijen snel consensus over de start- en projectnota. Projectmanager Kristof Wieme (AWV) legt uit: “We zijn niet zomaar samengekomen en beginnen discussiëren. Vooraf hebben we alle tien tot vijftien partijen gecontacteerd om al een eerste vorm van overeenstemming te vinden. Dat versnelt het proces enorm.”

Al in de voorbereidingsfase werd verder gekeken dan mobiliteit en verkeersveiligheid alleen. Ook hemelwaterbeheer en riolering werden meteen meegenomen. Zo ontstond een concrete startnota met duidelijke krijtlijnen, waardoor latere vergaderingen vooral dienden om details te verfijnen.

Namens Kruisem benadrukt Peter Martens, afdelingshoofd Infra, het belang van integraal denken: “Alle neuzen wezen in dezelfde richting.Dat is cruciaal, zeker bij een project met beperkte ruimte, bomen aan weerszijden, rioleringswerken, veilige paden én afwatering. Alleen door samen te werken en pragmatisch te denken kom je eruit.”

Na één vergadering kon de startnota wordenomgezet in een projectnota. Binnen een half jaar lag er zo een sterk plan klaar. Het project zit nu in de studiefase, binnenkort starten de grondinnames.

2025-09-03_MOW_Mobiliteitsbrief_September_Beelden website4.jpg