Derdebetalersysteem doet gebruik Blue-bike sterk stijgen

Uit mobiliteitsbrief 150 - Auto- en fietsdelen

De Blue-bikes bestaan nog maar vier jaar, maar staan ondertussen al op 44 locaties in België.Op sommige locaties is het lenen van een blauwe fiets voor de gebruiker goedkoper of zelfs gratis dankzij de financiële steun van de lokale en Vlaamse overheid.

MOB15050F01.jpgDe blauwe deelfietsen vind je in België op dit moment al op 44 locaties, vooral aan grote treinstations. 36 daarvan liggen in Vlaanderen. Het systeem is goed voor in totaal zo’n 800 blauwe fietsen in het straatbeeld. 

Om een Blue-bike te kunnen gebruiken, betaal je jaarlijks lidgeld (algemeen tarief 10 euro). Een rit met een blauwe deelfiets kost normaal 3 euro. Maar als een stad of gemeente tussenbeiden komt voor minstens 1 euro, legt de Vlaamse overheid daar 1 euro bij. De Vlaamse overheid trok vorig jaar voor de subsidiëring van het eerste jaar van de Blue-bike-derdebetalersregeling 100.000 euro uit. In mei 2014 werd beslist om ook voor het tweede jaar, van september 2014 tot augustus 2015, een subsidie van 100.000 euro te voorzien.

Deborah Anné, productmanager Blue Mobility: ‘De financiële steun vanuit de overheid is een duidelijke stimulans om het gebruik van de Bluebikes te vergroten. In de steden en gemeenten waar de gebruiker minder of niets moet betalen, zijn er sindsdien duidelijk meer Blue-bikes in omloop. Momenteel zijn bijna de helft van de Blue-bike gemeenten al ingestapt in het derdebetalersysteem. Ook voortdurende communicatie rond het bestaan en het gebruik van de Bluebike is immers een sleutel tot succes.’ 

MOB15050F02.jpgDeborah Anné, productmanager Blue Mobility: “In de gemeenten die Blue-bike goedkoper aanbieden, stijgt het gebruik opmerkelijk.” 

Ook werkgevers kunnen tussenkomen voor het Blue-bikegebruik van hun personeel. Een bedrijf  kan kaarten aankopen die persoonlijk of als poolkaart kunnen gebruikt worden. Ze kunnen ook vouchers bestellen die via e-mail aan bezoekers of aan personeel voor sporadische verplaatsingen bezorgd kunnen worden. De Vlaamse overheid heeft recent een raamovereenkomst afgesloten die voorziet in een tussenkomst voor werknemers die Blue-bikes gebruiken voor dienstverplaatsingen.

Knooppunten

MOB15050F03.jpgWim Nicque, doelgroepmanager De Lijn: “De Lijn investeert mee in Blue-bike.” 

Blue-bikes staan vooralsnog enkel aan treinstations. De fietsen worden dan ook vooral gebruikt als voor- en natransport voor de trein. In de toekomst zullen er ook uitleenpunten aan tram- of busstations komen omdat De Lijn in het kader van haar beleid rond co-modaliteit mee zal investeren in Blue-bike.
Wim Nicque: “Door Blue-bikes te koppelen aan grote bus en/ of tramstations vergroten we de bereikbaarheid. Omdat we dit soort co-modaliteit willen stimuleren, investeert De Lijn 340.000 euro. Daarmee kunnen we een 6-tal nieuwe Bluebike stations aan halteplaatsen van De Lijn installeren. De locaties zijn nog niet bekend.”
Ook aan andere mobiliteitsknooppunten, zoals randparkings, kunnen Blue-bikes geïnstalleerd worden.

Meer info

Wenst u ook een derdebetalersysteem of meer info over de installatie van Blue-bike? Neem dan contact op via deborah.anne@blue-mobility.be . Zie ook: www.blue-bike.be .


Soorten derdebetalersysteem Blue-bike

Systeem gratis voor gebruiker

  • Elke ontlening is gratis voor de gebruiker per rit van 24u
  • Bijdrage gemeente: 2 euro per rit van 24u
  • Bijdrage Vlaamse overheid: 1 euro per rit van 24u 
  • Dit systeem is al ingevoerd in Brugge, Deinze, Dendermonde, Eeklo, Hasselt, Ninove

Systeem 1 euro voor gebruiker

  • Elke ontlening kost de gebruiker 1 euro per rit van 24u
  • Bijdrage gemeente: 1 euro per rit van 24u
  • Bijdrage Vlaamse overheid: 1 euro per rit van 24u 
  • Dit systeem is al ingevoerd in Lier, Mortsel, Waregem, Geel, Herentals, Mol, Mechelen, Torhout, Roeselare