Fietsen naar de winkel nog nooit zo hip

Uit mobiliteitsbrief 113 - Fiets

‘Met Belgerinkel naar de Winkel’ stimuleert de bevolking om zich eens op een andere manier te verplaatsen, of concreet: de fiets te nemen in plaats van de auto. Dit jaar in 2010 zit de campagne al aan haar achtste editie.

Bram DousselaereFoto: BBL
Bram Dousselaere, Bond Beter Leefmilieu: "Dit jaar in 2010 gaan we de organisatie voor de gemeenten een stuk vereenvoudigen."

Het eerste jaar, in 2002, namen 43 gemeenten en ruim 3.500 handelaars deel. Sindsdien kent de campagne een continue groei. In 2009 namen 196 gemeenten en 15.850 handelaars deel. “Een absoluut record”, aldus Bram Dousselaere van Bond Beter Leefmilieu, een van de organiserende partners.

Trendy fietskar

In 2009 werd de campagne grondig vernieuwd en uitgebreid met een spaaractie voor een fietstas ontworpen door Walter Van Beirendonck. “We hebben deze vernieuwde actie grondig geëvalueerd, en de reacties waren positief”, zegt Bram Dousselaere. “ 93% van de ondervraagde gemeenten waren tevreden met de resultaten. Het aantal deelnemers steeg met meer dan de helft tot 175.000 klanten. Er werden maar liefst 16.500 fietstassen bijeen gespaard, dat is meer dan het driedubbele van wat we verwacht hadden. Wat we wel als kanttekening noteerden was dat fietsers boodschappen meenemen op de fiets percipiëren als een praktische moeilijkheid. In de campagne van 2010 spelen we hierop in door aan te tonen dat je - mits een goede uitrusting - op een elegante en praktische manier toch heel wat boodschappen kunt meenemen op de fiets. We gaan dit demonstreren aan de hand van fietskarren, -tassen, -manden tot zelfs bakfietsen. Bakfietsen zitten trouwens terug in de lift en zijn zelfs ‘trendy’.”

Minder werklast

Uit de enquête - die 140 gemeenten hebben ingevuld - blijkt ook dat de helft van de gemeenten vindt dat het organiseren van de campagne veel energie vraagt. Vooral het verspreiden van de campagnematerialen naar de handelaars en het inzamelen en verwerken van de spaarkaarten zijn het meest tijdsintensief. “Ook daar willen we op inspelen”, zegt Bram Doussselaere. “We gaan het voor de gemeenten organisatorisch een stuk gemakkelijker maken en zo hun werklast verminderen. Zo kunnen gemeenten voor het eerst voorgesorteerde pakketten met campagnemateriaal bestellen. Dit jaar bieden we ook een concept en actiepakket aan voor gemeenten en lokale verenigingen waarmee ze zelf een lokaal evenement kunnen opzetten rond het centrale thema van de campagne in 2010 met de slogan ‘Haal de max uit je fiets!’.”