Sommige steden kiezen er bewust voor om hun parkeerbeheer in eigen handen te houden. Anderen zijn ervan overtuigd dat uitbesteden de beste oplossing is. Twee schepenen belichten voor- en nadelen van beide systemen. In deel 6 van het Vademecum Duurzaam Parkeerbeleid leest u meer over organisatie, exploitatie en beheer van parkeren.
Bart Van Malderen, schepen Mobiliteit Dendermonde: "Wij voeren het parkeerbeleid uit in eigen beheer. Het biedt de grootste juridische zekerheid, is betaalbaar en bovendien het meest klantvriendelijk. Je kan als stad ook snel en flexibel inspelen op wijzigende omstandigheden. Grote ontwikkelingen op ruimtelijk of mobiliteitsvlak laten zich immers niet altijd in de timing van concessiecontracten wurmen."
Van Malderen: "Uit onderzoek blijkt dat nog te weinig bestuurders correct betalen. De pakkans zou dus nog iets omhoog mogen."
Van Malderen: "Alle opbrengsten zijn voor de stad."
Van Malderen: "Wij hebben vooral goede ervaringen met doorgedreven overleg tussen de verschillende diensten en bijvoorbeeld de lokale politie, maar ook met het middenveld. Regelmatig evalueren en bijsturen is nodig omdat je stad ook voortdurend wijzigt. Aan de andere kant moet je ook de tijd laten om de mensen te laten wennen aan een nieuwe situatie en hun parkeergedrag daar op af te stemmen. De definitieve resultaten van een maatregel laten meestal een half jaar op zich wachten."
Johan Claus, schepen Mobiliteit Vilvoorde: "Sinds 2001 besteden wij het parkeerbeheer uit aan een privépartner voor een periode van 10 jaar met een concessieovereenkomst. Er waren geen investeringslasten voor de stad en het ondernemersrisico wordt gedragen door de concessiehouder. Een belangrijk voordeel is dat de intensieve administratie en handhaving uitbesteed wordt. We bepalen nog steeds zelf ons parkeerbeleid. De tarifering wordt bijvoorbeeld beslist door de gemeenteraad, na overleg met de concessionaris."
Claus: "Wij merken dat de inzet van een privépartner soms wrevel opwekt bij de bevolking."
Claus: "De opbrengsten worden verdeeld tussen de stad en de concessiehouder. De vergoeding bestaat uit een vast en variabel gedeelte op basis van een formule. Er is ook een minimumvergoeding afgesproken."
Claus: "Het parkeerbeheer uitbesteden aan een privépartner staat een flexibele werking zeker niet in de weg. Frequent vergaderen met alle partners werkt een vlotte samenwerking in de hand. Een privépartner brengt vanuit zijn ervaring met andere gemeenten ook veel knowhow mee."