Vernieuwde doortocht Perk

Uit mobiliteitsbrief 54 - Realisaties

In de eerste helft van 2003 werd de herinrichting van de doortocht in Perk (Steenokkerzeel) afgerond. Het resultaat is een verbeterde leefbaarheid en verhoogde verkeersveiligheid.

Het doel van de herinrichting van de N227 was het creëren van een leefbare omgeving voor de bewoners en een veilige doorstroming van het verkeer. Er werden ook veiligere fietspaden en nieuwe parkeerplaatsen voorzien. Het geheel werd door de gemeente Steenokkerzeel verfraaid door boomaanplantingen, groenaanleg en straatmeubilair. Tegelijk werd ook een dubbele riolering aangelegd.

Zone 30

Om de doortocht veiliger te maken, werd een zone 30 ingevoerd. Door het plaatsgebrek tussen de woningen was het immers onmogelijk om op die plaats degelijke fiets- en voetpaden aan te leggen. In de zone 30 werd met mozaïekkeien en asverschuivingen gewerkt. Bij het inkomen en het verlaten van de gemeente werd ook een poorteffect verwezenlijkt door de aanleg van middenbermen met boomaanplantingen.

Vrijliggende fietspaden

Buiten de zone 30 werden vrijliggende fietspaden aangelegd, onder meer ter hoogte van de kruispunten van de N227 met de Kampenhoutse- en de Vilvoordsesteenweg.

Doortocht Perk

Wat? Heraanleg en herinrichting N227 (Tervuursesteenweg).

Wanneer? maart 2002 tot april 2003.

Mobiliteitsconvenants?

  • module 3: herinrichting van doortochten.
  • module 4: subsidiëring van wegverlichting langs gewestwegen.

Kostprijs?

  • Steenokkerzeel: 1,75 miljoen euro.
  • AWV: 1,3 miljoen euro.