Kortessem is een Limburgse plattelandsgemeente. Twee gewestwegen doorkruisen de gemeente. Door die (drukke) wegen wordt een belangrijk deel van de regio Tongeren- Borgloon ontsloten met Midden-Limburg: Hasselt-Tongeren (N 20) en Borgloon-Genk (N 76).
In de omgeving van het centrale kerkplein zijn belangrijke functies geconcentreerd. Nieuwe projecten in het centrum zijn: gemeentehuis (2004), nieuwe woningen, middenstand en minishoppingcentrum (met o.a. Aldi), maar ook sport (sporthal, sportvelden, recreatiegebied) en culturele infrastructuur (nieuwe bibliotheek, CC). Het gemeentelijk en vrij lager onderwijs worden weldra gegroepeerd. De schoolgebouwen van de lagere graad maken plaats voor een nieuwe woonuitbreidingszone (met ondergronds bewonersparkeren) en semipublieke groenvoorzieningen. In het nieuwe schoolgebouw komen 300 leerlingen (van kleuters tot 3de graad lager onderwijs) te zitten. Dit betekent 100 leerlingen extra.
De schoolomgeving genereert nogal wat autoverkeer mede door aanwezigheid van andere functies. Er is parkeerpotentieel genoeg, mits slim gebruik van de ruimte. Er zijn plannen voor een vernieuwde ontsluitingsweg naar de achterzijde van de school. Ook de sportaccommodatie, het gemeentehuis en de nieuwe bibliotheek zijn zo bereikbaar.
De oversteekbaarheid van de gewestweg is een knelpunt. De N76 is een barrière, vooral door de aanwezigheid van veel vrachtverkeer. Voor de school is er één zebrapad met knipperlichtenbeveiliging. De school is ook beveiligd door een variabele zone 30. Op 100 meter van de school zijn er verkeerslichten (aan het kerkplein). Deze zijn echter ‘verrassend’ ingeplant (autoverkeer verwacht zich niet meer aan lichten). Er zijn regelmatig roodrijders. Bovendien is de oversteektijd voor voetgangers en fi etsers vrij kort (12 sec.) De voorgevel van de school (vroeger kloostergebouw) accentueert te weinig de aanwezigheid van een grotere school.
Een onmiddellijke en degelijke aanpak van kindvriendelijke mobiliteitsinitiatieven met duurzame impact voor het hele inbreidingsgebied rond de kerk dringt zich op. Tegelijkertijd is er een kans om met schoolactoren (directie, personeel, ouders, kinderen) en buurt samen te werken en zo te streven naar een groot draagvlak voor de maatregelen
Er werd gekozen voor een integrale aanpak. Vanuit dat opzicht nodigde men alle belanghebbenden uit: schepenen, ambtenaren, schooldirectie, Vlaams Gewest, oudercomité, verenigde handelaars, omwonenden, ouders van schoolgaande jeugd, lokale politie.
Voor de medewerking van Mobiel 21 in kader van het pilootproject ‘Geknipt Mobiel’2 werd door het gemeentebestuur een bedrag van € 1.000 voorzien.
De mobiliteitsambtenaar zorgde voor de uitwerking van de gemeentelijke taken. Burgemeester en twee andere betrokken schepenen waren steeds present en volgden het participatieproces nauwgezet en met respect voor ieders inbreng. Hun autoriteit werd wederzijds begripsvol gerespecteerd. Zo kenden nieuwe inzichten en oplossingen al vlugger een doorbraak.
Volgens het procesverloop werd aan elke fase van het project enkele uren tot soms wel een dag gespendeerd.
De werkgroep bereikte in consensus verschillende oplossingen voor de gestelde problemen. Of deze oplossingen resulteren in kwalitatieve resultaten is voor de werkgroep ook nog een open vraag daar de resultaten pas waarneembaar zijn vanaf 1 september 2007.
De procesbegeleiding door Mobiel 21 zorgde ervoor dat het gemeenschappelijke doel steeds voor ogen werd gehouden en dat iedereen zijn inbreng kon doen. Zowel deelnemers als het beleid zagen graag pasklare oplossingen voor het nakende probleem van de samenvoeging van de scholen. Door het proces stapsgewijs te doorlopen werden alle oplossingen bekomen in samenspraak met alle partijen.
Bij de start van het project wenste het beleid enkel duurzame en veilige mobiliteitsinitiatieven te bekomen voor het vervoer van kinderen van en naar school. Concrete oplossingen waren er niet. Doorheen het project heeft het beleid steeds op nauwe voet samengewerkt met de verschillende partners en zijn de beslissingen genomen in overleg met een ruimer draagvlak dat gecreëerd werd door Mobiel 21.
Gedurende het gehele projectverloop werd de belangrijkste doelstelling, namelijk het promoten en verzorgen van het duurzaam verkeer voor de schoolgaande jeugd, nooit uit het oog verloren. Belangrijk is dat alle partners, dus het volledige draagvlak, van het project op dezelfde golfl engte staan en zo kunnen bijdragen tot het slagen van de voorgestelde maatregelen.
Uit het project is geconcludeerd dat het centrum van Kortessem, inclusief de schoolomgeving, vraagt om grotere structurele aanpassingen die moeten verwezenlijkt worden samen met het Vlaamse Gewest. Het schepencollege heeft de intentie om het volledige centrumgebied te laten herinrichten en zal bij de opmaak van de plannen zeker de ontstane inspraakstructuur opnieuw consulteren.