In de gemeente Lanaken komen veel trage wegen voor. Veel van die trage wegen zijn in het verleden reeds verdwenen of dreigen in de toekomst te verdwijnen. Nochtans hebben zij een grote meerwaarde op het vlak van milieu en natuur, duurzame mobiliteit, recreatie en erfgoed. Daarom besloot men in Lanaken om werk te maken van een herstelplan van deze trage wegen. Daarbij werd gestreefd naar een zo groot mogelijke inbreng van de buurtbewoners en plaatselijke verenigingen. Hoofddoelstelling van het project was de publieke betrokkenheid bij het gemeentelijk mobiliteitsbeleid te activeren en het gebruik van trage wegen te stimuleren door verschillende sensibilisatieacties.
Het hele project verliep in overleg en met medewerking van de verschillende doelgroepen en gebruikers van trage wegen. Dit brede samenwerkingsverband tussen ambtenaren, schepenen, verenigingen, buurtbewoners en de vzw Trage Wegen, leidde tot een aantal unaniem gedragen conclusies en adviezen. Dit herstelplan voor trage wegen werd voorgelegd aan het schepencollege, dat het voorstel ook bekrachtigde. Verschillende adviezen, zoals het heropenen van een aantal trage wegen, een beter onderhoud, het zoeken van namen voor de trage wegen a.d.h.v. een vertelavond en het voorzien van gepaste naambordjes, werden ondertussen ook uitgevoerd.
Via het gemeentelijke infoblad werden alle inwoners van de gemeente Lanaken op de hoogte gebracht van het project en werden zij ook uitgenodigd om mee te denken over het tragewegenbeleid in hun gemeente. Daarnaast werden alle verenigingen van Briegden, Veldwezelt en Kesselt persoonlijk aangeschreven. Ook voor de vertelavond werden alle buurtbewoners persoonlijk uitgenodigd. Ten slotte genoten de verschillende stappen van het project telkens de nodige persaandacht.
In 2006 werd nog geen budget vastgesteld voor de opwaardering van de trage wegen. In de begroting van 2007 is € 25.000 voorzien voor de promotie (opmaak folders en kaart) en het herstel van de trage wegen.
In de gemeente werd het project hoofdzakelijk getrokken door de duurzaamheids- en mobiliteitsambtenaar. We kunnen voor de uitvoering van het project ook rekenen op de technische dienst en dienst Toerisme.
De vzw Trage Wegen werd o.w.v. hun specifieke ervaring en knowhow gevraagd als projectpartner.
Er is op twee manieren een kwalitatief en duurzaam resultaat bereikt. Vooreerst werd in de praktijk heel wat gerealiseerd: de adviezen die door de werkgroep en de buurtbewoners werden geformuleerd zijn reeds in verregaande mate uitgevoerd. Daarnaast kwam er door het verregaande samenwerkingsverband een breed draagvlak voor het tragewegenbeleid tot stand. Zowel de buurtbewoners als het gemeentebestuur zijn overtuigd van het belang van trage wegen en het feit dat deze beschermd moeten worden.
Bij het opstarten van het project werd voorgenomen om eind 2006 het herstelplan defi nitief af te werken, zodat in 2007 met de herstelwerken gestart kon worden. Deze doelstelling werd dan ook behaald.
Er is zeker sprake van reële beleidsbeïnvloeding. Het volledige tragewegenbeleid kwam tot stand door een breed samenwerkingsverband met de gebruikers van trage wegen. De adviezen die geformuleerd werden door de betrokken buurtbewoners werden geïntegreerd in het beleid. Het hele proces heeft ook een groot sensibiliserend effect gehad, waardoor nu in de gemeente Lanaken de cultuur leeft dat trage wegen ook in de toekomst behouden moeten blijven.
Met een vrij beperkt budget heeft men een maximum aan resultaat bereikt. De grootste uitgavenpost was de plaatsing van de naambordjes bij de trage wegen. Met het project heeft men de trage wegen kunnen herwaarderen en onder de aandacht kunnen brengen. Dit werd zeer gewaardeerd door de bewoners en de gebruikers van die trage wegen. Ook over de gehanteerde participatiemethode was er algemene tevredenheid. De betrokkenheid was dan ook zeer groot.
De gemeente koos voor de dorpskernen van Briegden, Veldwezelt en Kesselt omwille van hun sociaal weefsel. Het verenigingsleven is hier nog sterk aanwezig. Het bestuur was dan ook eensgezind om eerst hier met het participatieproces te starten. Er werd een werkgroep Trage Wegen opgericht die als voornaamste rol heeft de opvolging van het herstelplan.