2 samenwerkingen, 2 soorten bruggen

Uit mobiliteitsbrief 249 - OverBruggen

Het programma OverBruggen telt twee publiek-private samenwerkingen (PPS): één voor vaste bruggen en één voor beweegbare. De werking en doelstellingen zijn identiek, maar elke PPS volgt zijn eigen traject.

PPS vaste bruggen

  • 2024. In mei 2024 wordt een consortium van aannemers gekozen dat aan de slag gaat met de eerste 49 bruggen, verspreid over heel Vlaanderen. 39 daarvan worden beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer, 10 door De Vlaamse Waterweg nv.

  • 2026. In 2026 starten de eerste werken.

  • 2030. In 2030 moeten volgens de huidige planning alle 49 bruggen klaar zijn.

PPS beweegbare bruggen

  • 2024. In 2024 start De Vlaamse Waterweg nv met een marktprocedure voor het selecteren en gunnen van de PPS voor de vernieuwing van 17 beweegbare bruggen.
  • 2027. In 2027 wordt een consortium van aannemers gekozen dat de beweegbare bruggen zal aanpakken. De bruggen worden ook uitgerust met installaties om ze vanop afstand te bedienen.
  • 2031. Ten vroegste in 2031 moeten de 17 bruggen klaar zijn.

Waarom twee trajecten?

De techniek van vaste en beweegbare bruggen is heel verschillend. Daarom is het logisch om met 2 aparte trajecten te werken. Bovendien zijn alle beweegbare bruggen in het beheer van De Vlaamse Waterweg nv. De vaste bruggen worden beheerd door zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als De Vlaamse Waterweg nv.

Bekijk een overzicht van de 49 vaste bruggen.