37 maatregelen voor een veiliger verkeerssysteem

Uit mobiliteitsbrief 222 - Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen

In het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen worden concrete maatregelen voorgesteld om het verkeer veiliger te maken. Voetgangers en fietsers zijn daarin de rode draad. Ook onaangepaste snelheid, rijden onder invloed en afleiding worden aangepakt. Een veiliger verkeerssysteem met een vergevingsgezind wegontwerp, ernstreductie en meer preventie moeten dit mogelijk maken.

schema p3.png

Een probleemanalyse van de verkeersveiligheid in Vlaanderen maakte duidelijk dat ongevallen met voetgangers, fietsers, gemotoriseerde tweewielers, onervaren weggebruikers, senioren en vrachtwagens aandachtspunten zijn. Daarnaast bleken er nog drie probleemgebieden: overdreven en/of onaangepaste snelheid, rijden onder invloed en afleiding. Samen zijn dit 9 prioritaire aandachtspunten waar het Verkeersveiligheidsplan speciale aandacht aan besteedt.

Preventie en ernstreductie

Om het aantal verkeersslachtoffers in deze prioritaire groepen te verminderen zet het Verkeersveiligheidsplan in op de preventie van ongevallen en ernstreductie. Hiervoor wil Vlaanderen een inherent veilig verkeerssysteem creëren volgens de ‘safe system approach’. Dat systeem zorgt ervoor dat meer kwetsbare groepen, zoals kinderen, senioren en mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen. Het systeem minimaliseert vergissingen bij weggebruikers door een vergevingsgezind ontwerp en het lokt veiliger gedrag uit door een duidelijke verkeersomgeving. Hier is dus een belangrijke rol weggelegd voor de ontwerpers en beheerders van het systeem.

tabel p3.jpg

37 maatregelen

Vanuit het algemene principe ‘safe system approach’ en de 9 prioritaire aandachtspunten uit de probleemanalyse formuleert het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 37 concrete maatregelen. Om ze te realiseren is een goede samenwerking met alle partners binnen de Alliantie Veilig Onderweg onontbeerlijk.

Lees meer