De mobiliteitswereld staat niet stil. Er wordt volop gezocht naar innovaties om ons verkeer slimmer, vlotter en veiliger te maken. Wij kozen vier projecten waar lokale besturen nu of op langere termijn mee aan de slag kunnen.
Hoe overtuig je leerlingen om een werkend fietslicht te hebben en te gebruiken? OPVALLR probeert het met VR-brillen. Deze workshop van VSV laat leerlingen van het secundair onderwijs ervaren hoe het is om als automobilist een fietser zonder licht tegen te komen. Zo leren ze dat fietslichten altijd noodzakelijk zijn, ook al denken ze soms van niet.
Bij vierkant groen krijgen alle fietsers en voetgangers op een kruispunt tegelijk groen licht, terwijl het licht voor auto’s op rood staat. Vorige zomer voerde Stad Gent de maatregel in op het kruispunt van de Grondwetlaan met de Visitatiestraat. En dat zonder heraanleg of grote werken. Met enkele markeringen, paaltjes en een nieuwe lichtenregeling werd het kruispunt snel én goedkoop een stuk veiliger.
Hoe kunnen we onveilige verkeerssituaties opsporen voor er slachtoffers vallen? In West- Vlaanderen onderzocht het Departement MOW op drie locaties de mogelijkheden van camera-analyse. Er werd nagegaan hoe mens en technologie samen verkeersonveilige situaties met fietsers konden detecteren en analyseren voor er een ongeval gebeurde.
De UHasselt ging in Limburg nog een stapje verder. Naast camera’s werden ook drones ingeschakeld. Op drie locaties, een rotonde en twee schoolomgevingen, voerden ze testen uit. Met dronebeelden krijg je snel een correct en volledig beeld van de verkeerssituatie. Je kan er verkeerstellingen mee uitvoeren, meten wat de gemiddelde snelheid is of mogelijke conflicten opsporen tussen fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer.