4 x innoveren voor veiliger verkeer

Uit mobiliteitsbrief 238 - Vlaams Congres Verkeersveiligheid

De mobiliteitswereld staat niet stil. Er wordt volop gezocht naar innovaties om ons verkeer slimmer, vlotter en veiliger te maken. Wij kozen vier projecten waar lokale besturen nu of op langere termijn mee aan de slag kunnen.

VR-brillen

OPVALLR

Hoe overtuig je leerlingen om een werkend fietslicht te hebben en te gebruiken? OPVALLR probeert het met VR-brillen. Deze workshop van VSV laat leerlingen van het secundair onderwijs ervaren hoe het is om als automobilist een fietser zonder licht tegen te komen. Zo leren ze dat fietslichten altijd noodzakelijk zijn, ook al denken ze soms van niet.

 
Schermafbeelding 2023-04-07 om 13.58.39.png

 

 

 

Verkeerslicht met vierkant groen weergegeven als een fiets met vier pijltjes eromheen

Vierkant groen

Bij vierkant groen krijgen alle fietsers en voetgangers op een kruispunt tegelijk groen licht, terwijl het licht voor auto’s op rood staat. Vorige zomer voerde Stad Gent de maatregel in op het kruispunt van de Grondwetlaan met de Visitatiestraat. En dat zonder heraanleg of grote werken. Met enkele markeringen, paaltjes en een nieuwe lichtenregeling werd het kruispunt snel én goedkoop een stuk veiliger.

Kadertekst: Meer weten over de ingreep? Bekijk de presentatie van Pieter-Jan Kröhle van Stad Gent op vlaamscongresverkeersveiligheid.be.

 

 

 

West-Vlaamse camera’s ... 

Hoe kunnen we onveilige verkeerssituaties opsporen voor er slachtoffers vallen? In West- Vlaanderen onderzocht het Departement MOW op drie locaties de mogelijkheden van camera-analyse. Er werd nagegaan hoe mens en technologie samen verkeersonveilige situaties met fietsers konden detecteren en analyseren voor er een ongeval gebeurde. 

Beelden van een kruispunt in Diepenbeek gecapteerd door drones ... en Limburgse drones 

De UHasselt ging in Limburg nog een stapje verder. Naast camera’s werden ook drones ingeschakeld. Op drie locaties, een rotonde en twee schoolomgevingen, voerden ze testen uit. Met dronebeelden krijg je snel een correct en volledig beeld van de verkeerssituatie. Je kan er verkeerstellingen mee uitvoeren, meten wat de gemiddelde snelheid is of mogelijke conflicten opsporen tussen fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer. 

 

 

 

 

 

 

MIA-proeftuinen tonen potentieel innovatieve technologie
Deze projecten zijn MIA-proeftuinen. MIA of ‘Mobiliteit Inovatief Aanpakken’, is een nieuwe aanpak van de Vlaamse overheid die focust op eenvoud, versnelde output, inspraak en bottom-up benadering. In dit initiatief van Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, staat verkeersveiligheid centraal, en in het bijzonder de bescherming van voetgangers en fietsers. 

De geslaagde tests in Limburg en West-Vlaanderen tonen het potentieel van de technologie en brachten obstakels en best practices in kaart voor verdere stappen. Artificiële intelligentie zorgt voor een schat aan informatie waarmee experten oplossingen kunnen formuleren. De Vlaamse overheid onderzoekt daarom hoe deze technieken verder ingezet kunnen worden in het verkeersveiligheidsbeleid. 

Lees er alles over op www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/mia-mobiliteit-innovatief-aanpakken.