62% van de huidige haltes liggen langs gemeentewegen. Om het toegankelijk maken van die haltes te versnellen, voorziet de Vlaamse overheid stimulerende maatregelen voor lokale overheden, waaronder subsidies. Ook voor de overige haltes die op de gewestwegen liggen, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een plan en investeringen klaar om te versnellen.
Elk lokaal bestuur kan het charter ‘Masterplan Toegankelijke Haltes’ ondertekenen. Een stad of gemeente engageert zich zo om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij investeringen in het openbaar domein deze te toetsen aan de toegankelijkheidsvereisten. Het Masterplan Toegankelijkheid voorziet deze ondersteuning vanuit Vlaanderen:
Alle vervoerregio’s hebben een nieuw openbaarvervoerplan uitgewerkt. Daarmee gaat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de komende jaren aan de slag om de haltes langs gewestwegen beter toegankelijk te maken. Dit is maatwerk: voor sommige haltes zijn slechts beperkte aanpassingen nodig, andere moeten volledig heraangelegd worden. Voor het toegankelijk maken van haltes langs gewestwegen reserveert de Vlaamse overheid via het geïntegreerd investeringsprogramma ‘GIP’ 3,8 miljoen euro voor 2021. Ook voor de volgende jaren geeft de Vlaamse overheid een gelijkaardig budgettair engagement.
Het Agentschap Wegen en Verkeer past momenteel ook haar dienstorder MOW/AWV/2012/5 met richtlijnen voor de inplanting en inrichting van bushaltes langs gewestwegen aan. Een van de grote wijzigingen is de opname van maatregelen zodat de haltes ook toegankelijk worden voor mensen met een visuele beperking. De aanpassing gebeurt in samenwerking met De Lijn, Inter, het Departement MOW en VVSG. Eens afgerond zal dit nieuwe dienstorder raadpleegbaar zijn voor andere wegbeheerders.