"ANPR werkt, maar het is ook duur en arbeidsintensief"

Uit mobiliteitsbrief 214 - Verkeersstromen

De politiezone BoDuKaP (Bonheiden, Duffel, Sint- Katelijne-Waver en Putte) nam de afgelopen vier jaar 31 ANPR-sites in gebruik. Dat komt neer op 62 ANPR-camera’s, 14 trajectcontroles, 18 vrachtwagensluizen en 1 toegangscontrole. De politiezone verhoogt met dit systeem de handhaving en stuurt tegelijk ook verkeersstromen. 

anpr2.jpg De politiezone gebruikt ANPR-camera’s om vrachtwagens boven de 3,5 ton uit woonkernen en schoolomgevingen te weren.

Het ANPR-project wordt in de politiezone BoDuKaP gedragen door de vier gemeentebesturen en de politie, zowel financieel als organisatorisch. De gemeentebesturen hebben elk voor hun gemeente de leiding voor de verkeerstoepassingen. Marc Dondeyne, Diensthoofd Verkeer BoDuKap: “Een van de grootste voordelen van automatische nummerplaatherkenning is dat dit systeem permanent kan monitoren en controleren. De impact van handhaving via klassiek politietoezicht is veel beperkter. Die permanentie werkt. In onze politiezone is het aantal verbaliseringen dankzij de digitale vrachtwagensluizen op een jaar tijd nagenoeg gehalveerd.” 

Bewakings- en verkeersfunctie 

Alle ANPR-camera’s in de politiezone hebben een bewakingsfunctie. Dondeyne: “In de politiezone sporen we daarmee proactief gezochte voertuigen en personen op. We gebruiken de beelden ook in het kader van concrete dossiers, bijvoorbeeld bij diefstallen.” Het grootste deel van de camera’s heeft ook een verkeersfunctie. Trajectcontroles worden gebruikt om sluipverkeer te ontmoedigen en om de snelheidsbeperkingen te handhaven. Met de vrachtwagenwagensluizen wordt doorgaand zwaar vervoer van meer dan 3,5 ton geweerd uit de woonkernen en schoolomgevingen.

Doe een nulmeting

Voor de implementatie van het ANPRsysteem nam de gemeente Sint-Katelijne- Waver het voortouw. Ze werkte daarvoor samen met de mobiliteitsraad, de politie en de betrokken sectoren een gemeentelijk vrachtroutenetwerk uit. Een deel van het ANPR-netwerk is daarop geënt. “Ook vandaag overleggen we met bedrijven en overtreders”, zegt Dondeyne. “Het is ook belangrijk om al voor de implementatie doelstellingen en parameters te bepalen. Denk ook aan een nulmeting. Die biedt een tegengewicht voor het buikgevoel dat bij belanghebbenden gegarandeerd naar boven komt.”

Kinderziekten

De uitrol van een ANPR-systeem gaat niet van de ene dag op de andere. “Door de ambitie van lokale overheden en wegbeheerders om snel te schakelen, wordt bijvoorbeeld een sluitende bewegwijzering naar gewenste routes vaak pas gaandeweg opgelost. Daarnaast stellen we jammer genoeg ook vast dat professionele navigatiesystemen onvoldoende informatie aan de bestuurders geven over de aanwezigheid van bijvoorbeeld de vrachtwagensluizen.”

Kostprijs

Een ANPR-netwerk is niet goedkoop. “Ons netwerk heeft aan onze politiezone alleen al meer dan 700.000 euro gekost. Daar komen nog de investeringen van de gemeenten en de Vlaamse overheid bij. Bovendien moet je ook bijkomende kosten in rekening brengen. Denk dan aan de elektriciteit, data, onderhoud, herstellingen, de ijking van de trajectcontroles en de vernieuwing van het netwerk. Daarnaast mag je ook de personeelskosten voor de ontwikkeling van het systeem en de verwerking van de processenverbaal niet vergeten.”