Apart strooiplan voor fietspaden in Duffel

Uit mobiliteitsbrief 191 - Winterdienst

Duffel stelde een strooi- en veegplan op om op winterochtenden de 31 km aan fietspaden sneeuw- en ijsvrij te krijgen.

“Met een vijfkoppige ploeg staat onze technische dienst elke morgen vanaf 5 uur paraat om sneeuw te ruimen op de fietspaden”, zegt Christoph Van Slagmolen, beleidscoördinator omgeving en infrastructuur. “We gebruiken drie kleine tractoren met een frontale veegborstel en achteraan een schijfstrooier voor de brede fietspaden. Een kleinere ploeg van twee mensen maakt de smallere fietspaden sneeuwvrij met een manuele hydraulische veegmachine en een handstrooier.”

20 jaar ervaring

Duffel introduceerde het strooiplan voor fietspaden ruim 20 jaar geleden. De voorbije jaren heeft het prima gewerkt. Van Slagmolen: “We vinden het belangrijk om fietsen te stimuleren, ook bij winterse omstandigheden. Het is ons de voorbije winters bijna altijd gelukt om de fietspaden berijdbaar te krijgen voor de ochtendspits. Ook met de komst van de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen enkele jaren geleden, blijven we dit engagement aangaan. Bij slecht weer herhalen we het sneeuwruimen overdag en ’s avonds. Anders vriest de sneeuw aan en wordt het ’s ochtends te moeilijk om de ijzel te verwijderen.”


Stap voor stap: hoe pakt Duffel het aan?

  • Tijdens de winterperiode houdt 1 personeelslid van de Technische Dienst het weer permanent in de gaten.
  • Die medewerker volgt de weersvoorspellingen, onder meer via het KMI. Hij doet ook zelf een controle op de weg als de temperatuur rond of onder het vriespunt zit. Bij twijfel rijden de diensten toch uit.
  • Als er gestrooid moet worden, informeert de verantwoordelijke de andere medewerkers rond 5 uur. Dan wordt ook het zout geladen.
  • Indien nodig rukt de ploeg uit tussen 5 en 6 uur zodat alle fietspaden sneeuw- en ijsvrij zijn voor de start van de ochtendspits. De fietsroutes naar de scholen krijgen daarbij voorrang.