De Clementwijk in Sint-Niklaas kreeg er 400 energiezuinige woningen bij en dat aantal loopt straks nog op tot 700. Toch slaagden ze erin om een autoluwe wijk te creëren.
“We hebben van bij het begin erg ingezet op duurzame mobiliteit”, zegt Jurgen Goeminne, Mobiliteitsambtenaar bij de stad Sint-Niklaas. “Van aan de stadsrand, is het centrum goed bereikbaar met de fiets. Ook het station en de grootste bushalte van het Waasland liggen dichtbij. Er loopt een fietssnelweg door de wijk. Daar hingen we het project aan op."
Uit het MOBER kwamen specifieke indicaties naar boven voor fietsstallingen en deelmobiliteit. “Er zijn langzame verkeersdoorsteken en zachte verbindingen voorzien. We opteerden voor hoge fietsparkeernormen. Er is ook deelmobiliteit geïmplementeerd op de site. Door geclusterd parkeren, hebben we de wijk sterk autoluw kunnen maken. Daardoor krijgen fietsers en voetgangers vrij spel."
Het project miste haar doel niet. “We concentreerden ons vooral op gezinnen met maximaal één auto door troeven als de nabijheid van de stad uit te spelen."