Basisschool Paridaens: "Al spelend helpen we leerlingen omgaan met verkeer"

Uit mobiliteitsbrief 193 - Verkeerseducatie

Basisschool Paridaens uit Leuven won vorig jaar als eerste school de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs. Een bekroning voor vijftien jaar werken aan verkeersveiligheid. De basisschool geeft ook op een interactieve en creatieve manier verkeerseducatie.

De werkgroep Verkeer op School (VOS) van basisschool Paridaens uit Leuven bestaat uit leerkrachten en ouders. De afgelopen jaren was de school trekker van talrijke infrastructurele initiatieven in de schoolbuurt. De inrichting van de allereerste Leuvense schoolstraat sprong het meest in het oog. Die kreeg de naam ‘Octopusstraat’ en heeft een geïntegreerde slagboom. Voor elk leerjaar is er in Paridaens een standaardaanbod ‘klassieke’ verkeerseducatie naar het voorbeeld van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Daarnaast ging de werkgroep op zoek naar manieren om verkeerseducatie ook op andere momenten speels en geïntegreerd aan te bieden. David Janssen, leerkracht en lid van de werkgroep VOS: “Op de speelplaats hebben we drie borden gemaakt met een plattegrond van wegen in magnetische verf. Op een bord schilderden we een waarheidsgetrouwe maar eenvoudige plattegrond van Leuven. Met de magneten maakten we auto’s, fietsers en voetgangers. Regelmatig gebruiken de leerkrachten de borden om verkeerssituaties te visualiseren. Als er een uitstap gepland is, toont de leerkracht vooraf op de Leuvense plattegrond welke weg ze gaan volgen en waar de kinderen moeten opletten. Tijdens de speeltijden mogen de kinderen met de borden en magneten spelen.”

magneetborden paridaens.jpgVoor elke uitstap krijgen de leerlingen een overzicht van de wandelroute op een magnetische plattegrond van Leuven.

Verkeersparcours

speelplaats paridaens.jpgMet een verkeersparcours op de speelplaats kunnen kleuters tijdens de speeltijd hun fietsbehendigheid oefenen.

Deze zomer schilderde de werkgroep VOS een verkeersparcours op de speelplaats. “Het parcours is eenvoudig en loopt in één richting. Het is vooral bedoeld voor de kinderen van de kleuterklas en het eerste leerjaar. De plaatsen waarop de kinderen mogen fietsen kleurden we rood, zoals de rode fietspaden op de openbare weg. Langs het parcours liggen enkele kruispunten, voorrangsmarkeringen en oversteekplaatsen. Soms zetten we verkeersborden. We hebben ook loopfietsen gekocht, zodat de kleuters op het parcours kunnen oefenen tijdens de middagspeeltijd. Het is trouwens de bedoeling om het parcours niet alleen als spel aan te bieden. We willen het nog meer integreren in de verkeerslessen, ook voor de andere klassen.”

Fietsexamen

leerkracht paridaens.jpgDavid Janssen, werkgroep Verkeer op basisschool Paridaens: “Onderschat de rol van de ouders in verkeerseducatie niet.”

Oefenen gebeurt ook op de openbare weg. Daarom zorgde Paridaens, samen met een andere basisschool, de stad en de politie voor vaste bewegwijzeringsroutes. Janssen: “Er zijn nu vier fietsexamenroutes door de stad. Die zijn permanent gemarkeerd. Dat maakt het voor ons veel eenvoudiger en veiliger om het examen te organiseren. Ouders kunnen zo ook zelf langs het parcours oefenen met hun kinderen. Het aandeel van de ouders in verkeerseducatie mag je zeker niet onderschatten.”

Paridaens stimuleert kinderen ook om met de fiets naar de school te komen. “Met succes: sinds de inrichting van onze schoolstraat is het aantal fietsertjes met twintig procent gestegen! We doen dit omdat we vanaf het vierde leerjaar duidelijk merken dat kinderen die met de fiets komen veel fietsbehendiger zijn. En in het vijfde en zesde leerjaar doen we zo veel mogelijk schooluitstappen met de fiets, want al doende leert men het best. Om iedereen de kans te geven om mee te fietsen, hebben we zelfs 25 schoolfietsen gekocht met de hulp van Velo vzw. Ten slotte vinden we het belangrijk om continu verkeersacties te ondernemen. We blijven bijvoorbeeld kinderen en ouders sensibiliseren met acties tegen foutparkeerders. En regelmatig delen we folders uit om de leerlingen en hun ouders te wijzen op het belang van zichtbaarheid in het verkeer.”