Big data-project voor risicoanalyse van verkeersongevallen

Uit mobiliteitsbrief 184 - Mobiliteitsdata

Van eind oktober 2016 tot eind januari 2017 liep de eerste fase van het project ‘data-analyse verkeersongevallen’. Met dat project wil MOW onderzoeken in welke omstandigheden en op welke locaties het risico op ongevallen hoger is. Het is ook de bedoeling om meer zicht te krijgen op de bepalende factoren die tot ongevallen leiden, om daar een risicomodel voor op te bouwen.

Voor het data-analyseproject rond verkeersongevallen verzamelde MOW grote hoeveelheden verkeersmeetgegevens van de dubbele lussen op de snelwegen, aangevuld met gegevens over de staat van de weg, meteorologische data, ongevallengegevens, … Al die data zijn gecentraliseerd in een analyseplatform en met elkaar gecombineerd om zo verbanden tussen de data te ontdekken en nieuwe potentiële verkeersveiligheidsindicatoren te zoeken.

De eerste fase van het onderzoek is ondertussen achter de rug. In een volgende fase zal het project verder uitgewerkt worden in de diepte. Het is een omvangrijk project door de combinatie van zeer veel verschillende datagegevens (big data). Op langere termijn zal de risicoanalyse van ongevallen concrete beleidsbeslissingen kunnen onderbouwen of adviseren. MOW wil antwoorden vinden op vragen als: Zijn er patronen te herkennen die ongevallen veroorzaken? Kunnen we ongevallen voorspellen? De gebruikte dataset en analysescripts worden vrijgegeven voor hergebruik, zodat andere onderzoekers er ook mee aan de slag kunnen. Ze kunnen ook inspiratie bieden voor eigen data-ongevallenanalyses binnen de lokale overheid of politiezone.