Bijna 8% van de verplaatsingen met meerdere vervoermiddelen

Uit mobiliteitsbrief 215 - Onderzoek Verplaatsingsgedrag

Het overgrote deel van onze verplaatsingen doen we met één vervoermiddel. Wel verwachten we dat het gebruik van meerdere vervoermiddelen voor één verplaatsing de komende jaren zal stijgen door de uitrol van basisbereikbaarheid.

92% van alle verplaatsingen in 2019 gebeurden met één enkel vervoermiddel. Ongeveer een kwart van de unimodale verplaatsingen gebeurde duurzaam: 12% verplaatsingen te voet en 11% met de fiets. 8% van de verplaatsingen gebeurde dus combimobiel, of via de combinatie van meerdere vervoermiddelen. Combimobiliteit is vandaag nog heel sterk gerelateerd aan het gebruik van het openbaar vervoer. De mate waarin het openbaar vervoer wordt gebruikt, is dus een belangrijke factor in onze combimobiliteit. In het hele OVG 5 schommelt de combimobiliteit rond dit aandeel.

Stijging door basisbereikbaarheid

Het is de verwachting dat dit cijfer de komende jaren verder zal stijgen. Combimobiliteit is immers een belangrijk uitgangspunt van basisbereikbaarheid. Om reizigers te stimuleren vervoermiddelen te combineren, moeten ze vlot kunnen schakelen tussen vervoermodi. Daarom zet Vlaanderen in op goed uitgeruste en gebruiksvriendelijke Hoppinpunten met voldoende vervoeropties. De uitrol van deze Hoppinpunten en de komst van de mobiliteitscentrale zullen de komende jaren het combineren van verschillende vervoermodi alvast faciliteren.


Subsidies voor de aanleg van een Hoppinpunt

AA8I2366-2LR.jpg

Steden en gemeenten kunnen subsidies aanvragen voor de aanleg van een Hoppinpunt. Het besluit betreffende mobipunten trad in werking op 25 december 2020 (na verschijning van het besluit in het Belgisch Staatsblad), kreeg vorm op basis van de Vlaamse beleidsvisie mobipunten en biedt een kader voor de aanleg van Hoppinpunten. Met deze subsidieregeling wil de Vlaamse Regering gemeenten stimuleren om Hoppinpunten aan te leggen. Er wordt deze legislatuur 105.400.000 euro voorzien voor de uitrol van 1000 mobipunten in een Hoppinjasje. Drie vierde daarvan ligt langs gemeentewegen. Om gemeenten op weg te helpen heeft het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een stappenplan ontwikkeld voor de aanleg van Hoppinpunten. Dit plan legt uit wat een Hoppinpunt is, waaraan het moet voldoen en hoe de Hoppinhuisstijl moet worden toegepast op de Hoppinzuil. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal ook een ontwerpwijzer Hoppinpunten, beter bekend als vademecum, ontwikkelen met richtlijnen over de aanleg van een Hoppinpunt. Die ontwerpwijzer zal in de tweede helft van 2021 beschikbaar zijn voor lokale besturen.

Wil je een subsidie aanvragen voor de aanleg van een Hoppinpunt in uw gemeente? Surf dan naar www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/ combimobiliteit/mobipunten#aanleg-van-eenmobipunt . Vragen kan je ook mailen naar mobipunten@mow.vlaanderen.be .