Enkele jaren geleden kampten verschillende woonstraten in Bonheiden met files en sluipverkeer. De gemeente optimaliseerde de doorstroming voor het gemotoriseerde verkeer op de hoofdassen en transformeerde gelijktijdig een hele reeks woonstraten naar fietsstraten. Resultaat: een betere sturing van verkeersstromen én meer duurzame verplaatsingen.
De fietsstraten zijn heel herkenbaar dankzij markeringen en symbolen.
In 2014 stelde Bonheiden een fietsbeleidsplan op. Daarmee wilde het gemeentebestuur de fiets een hoofdrol geven in haar mobiliteitsbeleid. Zo wilde ze onder meer de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid vergroten en de problemen van files en sluipverkeer aanpakken. Bonheiden ging actief aan het werk om gemotoriseerde verkeersstromen opnieuw naar de hoofdassen te sturen en ongewenst gemotoriseerd verkeer via de woonwijken te ontmoedigen en tegelijk fietsverkeer in die wijken te stimuleren. Met succes! Uit recente tellingen blijkt dat de sturing van verkeersstromen in Bonheiden heel goed lukt. Het autoverkeer op de fietsstraten daalde met meer dan 50% en het fietsverkeer verdubbelde.
De verkeerslichten langs de hoofdassen werden geoptimaliseerd en beter op elkaar afgestemd. De drukknoppen zijn verwijderd en er werden aftelklokken geïnstalleerd.
Op alle hoofdassen (gemeentewegen) die door de gemeente lopen heeft Bonheiden de verkeerslichtenregeling geoptimaliseerd. Door bepaalde afslagbewegingen onmogelijk te maken en de drukknoppen aan de verkeerslichten te verwijderen, kon een grote tijdswinst gerealiseerd worden voor het autoverkeer. De verkeerslichten hebben nu een vaste geoptimaliseerde cyclus en kregen een aftelklok. De verschillende verkeerslichten werden ook beter op elkaar afgestemd. Door de optimalisatie heeft de stad zelfs beslist om extra kruispunten uit te rusten met verkeerslichten, waardoor niet alleen de doorstroming verbeterde maar ook de verkeersveiligheid.
In de woonwijken van het centrum heeft de gemeente tegelijk netwerken van fietsstraten gecreëerd, de zogenaamde fietsstratenroutes. Dat gebeurde deels op schoolroutes in overleg met de buurgemeenten waar veel middelbare scholieren dagelijks naartoe fietsen. Er liggen momenteel ongeveer 26 kilometer fietsstraten in Bonheiden. Ze zijn duidelijk herkenbaar door de fietssymbolen op de weg. Auto’s worden er ontmoedigd door markeringen die zorgen voor visuele versmallingen, de snelheidsverlaging van 50 km/uur naar 30 km/uur en het feit dat auto’s de fietsers in fietsstraten niet mogen voorbijsteken. Bij de invoering van de fietsstraten werden de buurtbewoners betrokken waardoor het draagvlak groot is en er veel spontane sociale controle gebeurt. Handhaving gebeurt dan ook enkel sporadisch en gericht op enkele specifieke punten.