Bonheiden: Doorgedreven fietsbeleid en betere doorstroming verminderen files en sluipverkeer

Uit mobiliteitsbrief 214 - Verkeersstromen

Enkele jaren geleden kampten verschillende woonstraten in  Bonheiden met files en sluipverkeer. De gemeente optimaliseerde de  doorstroming voor het gemotoriseerde verkeer op de hoofdassen  en transformeerde gelijktijdig een hele reeks woonstraten naar  fietsstraten. Resultaat: een betere sturing van verkeersstromen én  meer duurzame verplaatsingen.

De helft minder autoverkeer

fietsstraat.jpg De fietsstraten zijn heel herkenbaar dankzij markeringen en symbolen.

In 2014 stelde Bonheiden een fietsbeleidsplan op. Daarmee wilde het gemeentebestuur de  fiets een hoofdrol geven in haar mobiliteitsbeleid.  Zo wilde ze onder meer de verkeersleefbaarheid  en verkeersveiligheid vergroten en de  problemen van files en sluipverkeer aanpakken.  Bonheiden ging actief aan het werk om gemotoriseerde  verkeersstromen opnieuw naar de  hoofdassen te sturen en ongewenst gemotoriseerd  verkeer via de woonwijken te ontmoedigen  en tegelijk fietsverkeer in die wijken te  stimuleren. Met succes! Uit recente tellingen  blijkt dat de sturing van verkeersstromen in  Bonheiden heel goed lukt. Het autoverkeer op  de fietsstraten daalde met meer dan 50% en het fietsverkeer verdubbelde.

Verkeerslichtenoptimalisering

verkeerslicht2.jpg

De verkeerslichten langs de hoofdassen werden geoptimaliseerd en beter op elkaar afgestemd. De drukknoppen zijn verwijderd en er werden aftelklokken geïnstalleerd.

Op alle hoofdassen (gemeentewegen) die  door de gemeente lopen heeft Bonheiden de  verkeerslichtenregeling geoptimaliseerd. Door  bepaalde afslagbewegingen onmogelijk te maken en de drukknoppen aan de verkeerslichten  te verwijderen, kon een grote tijdswinst  gerealiseerd worden voor het autoverkeer. De  verkeerslichten hebben nu een vaste geoptimaliseerde  cyclus en kregen een aftelklok. De verschillende verkeerslichten werden ook beter op  elkaar afgestemd. Door de optimalisatie heeft  de stad zelfs beslist om extra kruispunten uit  te rusten met verkeerslichten, waardoor niet  alleen de doorstroming verbeterde maar ook de  verkeersveiligheid.

Fietsstratennetwerk

In de woonwijken van het centrum heeft de  gemeente tegelijk netwerken van fietsstraten gecreëerd, de zogenaamde fietsstratenroutes.  Dat gebeurde deels op schoolroutes in overleg  met de buurgemeenten waar veel middelbare scholieren dagelijks naartoe fietsen. Er liggen  momenteel ongeveer 26 kilometer fietsstraten  in Bonheiden. Ze zijn duidelijk herkenbaar door  de fietssymbolen op de weg. Auto’s worden er ontmoedigd door markeringen die zorgen voor visuele versmallingen, de snelheidsverlaging  van 50 km/uur naar 30 km/uur en het feit dat  auto’s de fietsers in fietsstraten niet mogen voorbijsteken. Bij de invoering van de fietsstraten  werden de buurtbewoners betrokken waardoor  het draagvlak groot is en er veel spontane sociale controle gebeurt. Handhaving gebeurt dan ook enkel sporadisch en gericht op enkele specifieke punten.