Cashless en contactloos betalen bij De Lijn

Uit mobiliteitsbrief 207 - Praktijkopleidingen mobiliteit

Om het besmettingsgevaar van het Corona-virus in te dijken, kunnen reizigers vanaf 14 maart niet meer met cash betalen op de bussen en trams van De Lijn en in de Lijn-winkels. De Lijn had eerder al aangekondigd dat vanaf 1 juli cashless betalen ging worden ingevoerd.

DeLijn_feb18-13.jpg

Alternatieven zijn:

  • Lijnkaart – te koop in de Lijnwinkels, de ruim 3000 voorverkooppunten (supermarkten, krantenwinkels, ...), de e-shop, de voorverkoopautomaten (die sterk uitgebreid zijn);
  • losse tickets – te koop via dezelfde kanalen;
  • m-card en m-ticket via de app;
  • sms-tickets;
  • abonnementen.

Cashless betalen met kaart of smartphone wordt meer en meer de standaard. Voor chauffeurs van De Lijn is het ook veiliger als ze geen cash bij zich hebben. Als chauffeurs geen losse tickets meer hoeven te verkopen, verbetert dat bovendien de doorstroming van de voertuigen: de bus of tram kan immers sneller opnieuw vertrekken. Tickets, Lijnkaarten, dagpassen, groepstickets, fietstickets en tickets voor evenementen zullen vanaf 1 juli ook op een elektronische kaart staan in plaats van op een magneetkaart. Reizigers hoeven deze vervoerbewijzen niet meer te ontwaarden, maar kunnen ze eenvoudig scannen bij elke op- of overstap. Oude lijnkaarten kunnen nog opgebruikt worden tot 1 juli 2020.

Meer info: www.delijn.be