"Data zijn cruciaal in een innovatief beleid"

Uit mobiliteitsbrief 192 - Slimme mobiliteit

Mobiliteit evolueert steeds meer van het bezit van een voertuig naar een dienstverlening. De Vlaamse overheid zet daarom in op ‘Mobility as a service’. “Betrouwbare data verzamelen en analyseren is daarin essentieel”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

01_Filip.jpgFoto: ID/Lieven Van Assche
Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken: “Het vraagt een mentaliteitswijziging om vervoer te zien als een dienst en niet als bezit van een voertuig.”
 

Twintig jaar geleden was een gsm nog een rariteit, vandaag hebben we bijna allemaal een superkrachtige computer op zak die we ook voortdurend gebruiken. “Die evolutie creëert nieuwe mogelijkheden”, zegt Filip Boelaert. “Via de technologie krijgt de over¬heid continu data binnen, die we vervolgens verzamelen en ontsluiten. Die data gebruiken we voor vernieuwende oplossingen. In ons onderzoek rond het voorspellen van ongevalsrisico’s speelde data-analyse bijvoorbeeld een innovatieve rol. Data helpen ook om verkeersdrukte te voorspellen, waardoor we gerichter aan verkeersgeleiding kunnen doen. En, met data kunnen we ook patronen ontdekken in mobiliteitsgebruik. Die helpen ons dan weer om superactuele beleidsvoorstellen te doen en kort op de bal te spelen.”

Open data

De mobiliteitsdata die de Vlaamse overheid verzamelt, zijn bijna allemaal open data. Ze zijn dus voor iedereen toegankelijk. Filip Boelaert: “Private initiatiefnemers kunnen ze gebruiken voor nieuwe ontwikkelingen zoals Google Maps, Waze, apps voor De Lijn of de NMBS. Dergelijke apps geven advies over ons mobiliteitsgedrag, maar tegelijk verzamelen ze ook bijkomende data. Die extra gegevens gebruiken we dan opnieuw om het beleid te optimaliseren. En zo is de cirkel rond.”

MAAS

“Een concrete toepassing waarin data een steeds grotere rol spelen, zijn de deelsystemen. Data helpen bij vragen als ‘Waar zet ik het best deelfietsen?’ of ‘Hoe kan ik het best een autodeelsysteem organiseren?’. Als je die gedachte doortrekt, kom je vanzelf uit bij ‘Mobility As A Service’ of afgekort MAAS. Het doel van MAAS is om de dagelijkse mobiliteit beter te organiseren door slimmer gebruik te maken van verschillende vervoersmiddelen. Met MAAS evolueren we van het bezit van vervoersmiddelen naar het gebruik ervan op het moment dat je ze nodig hebt. In een stad als Antwerpen is het vandaag perfect mogelijk om met de auto én de fiets op je bestemming te geraken zonder ze zelf te bezitten. Ook het principe van basisbereikbaarheid sluit aan bij het MAAS-gedachtegoed. In het vervoersmodel van basisbereikbaarheid is het aanbod altijd afgestemd op de vraag. Aanvullend is er het vervoer op maat dat kan ingevuld worden door bussen, maar bijvoorbeeld ook door deelauto’s of deelfietsen. Als we willen dat burgers vervoer als een dienst beginnen zien en niet langer als een bezit van een voertuig, is wel een mentaliteitswijziging nodig. Ik ben blij dat veel jongeren daar vandaag al open voor staan.”


ITS-congres op 11 oktober

Op donderdag 11 oktober vindt het jaarlijkse ITS-congres (Intelligent Transport Systems) plaats in Brussel. Op dit drietalig event maken overheden, bedrijven, kennisinstellingen en eindgebruikers een stand van zaken op rond slimme mobiliteit in België. Via meer dan 50 presentaties, 35 standen, vele demo’s en een debat over combimobiliteit (met onder meer secretaris-generaal Filip Boelaert) krijg je een update van ontwikkelingen zoals Mobility-as-a-Service (MaaS) en autonoom, coöperatief en elektrisch rijden (ACE). In 8 thematische workshops leer je bij over best practices en slimme oplossingen voor parkeren, autonoom & elektrisch rijden, coöperatief rijden (C-ITS), verkeersinformatie & verkeersmanagement, openbaar vervoer, fietsbeleid, gedeelde mobiliteit en de werking van de politie- en hulpdiensten. Als ambtenaar krijg je gratis toegang tot dit congres. Om in te schrijven, surf je naar www.its.be/nl/congres-registratie .