"Door verkeerseducatie in de preventieraad te integreren, winnen we tijd en efficientie"

Uit mobiliteitsbrief 193 - Verkeerseducatie

Om systematisch in te spelen op thema’s als drugs, pestgedrag, geweld, milieu en verkeer hebben de preventiedienst en de scholen uit Tienen zich verenigd in een preventieraad. “Met deze brede aanpak bereiken we alle leerlingen en stomen we hen klaar om veilig en duurzaam aan het verkeer deel te nemen”, zegt Martine Vancamp, hoofd van de preventiedienst.

martinevancamp.jpgMartine Vancamp, diensthoofd Preventiedienst in Tienen:

“Als we het STOP-principe promoten, moeten we onze jongeren ook leren om zich veilig te verplaatsen als voetganger, fietser en openbaarvervoergebruiker.”

Het stadsbestuur van Tienen promoot het STOP-principe, waarbij stappers, trappers, openbaar vervoer en personenvervoer in die volgorde prioriteit krijgen bij de inrichting van de openbare ruimte. “Het lijkt ons logisch om onze kinderen daarin mee te nemen. Dat doen we door de scholen te ondersteunen bij verkeerseducatie”, aldus Martine Vancamp. “25 jaar geleden is de preventieraad opgericht, een overlegforum voor stadsdiensten, scholen en andere relevante partners zoals de politie.

Van in het begin vonden wij het belangrijk om nauw samen te werken met de scholen. De eerste jaren lag de focus op drugspreventie, maar gaandeweg kwamen er thema’s bij waaronder verkeerseducatie. Het forum bleek al snel heel handig om verschillende onderwerpen efficiënt en op grote schaal aan te pakken. We kunnen meteen beslissingen nemen en de communicatie verloopt direct en efficiënt.”

Werkgroepen

De preventieraad bestaat uit twee werkgroepen: één voor de basisscholen en één voor de secundaire scholen. Daarin zitten de preventiedienst, de directies van alle scholen en de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). In de werkgroep basisscholen schuift ook de politie altijd mee aan. Vancamp: “We vergaderen vier tot vijf keer per jaar. We overlopen dan alle thema’s. Daardoor werken we voortdurend op alle onderwerpen. De directeurs of adjunct-directeurs van alle scholen zijn steeds aanwezig, het engagement is dus zeer groot. Voor hen is het bovendien een gelegenheid om andere directieleden te ontmoeten en van gedachten te wisselen. Die dynamiek werkt heel inspirerend.”

Leerlijnen

Per schooljaar tekent de preventiedienst twee leerlijnen uit voor verkeerseducatie: één voor het basisonderwijs en één voor het secundair onderwijs. “Die leerlijnen stellen we voor op de netoverschrijdende directievergaderingen in het begin van het schooljaar”, zegt Vancamp. “We overlopen en evalueren dan de acties van het voorbije schooljaar. Door de gedetailleerde jaarplanning weten alle scholen wat ze wanneer kunnen verwachten. En zo kunnen ze ook zelf extra initiatieven inplannen, als ze dat willen. In Tienen bieden wij vooral verkeerseducatie aan die wat meer grootschalige organisatie of samenwerking met de politie vergt, zoals lessen over de dode hoek of fietscontroles.”

Tijdwinst

“Door onze jarenlange ervaring met de preventieraad zijn de verschillende partners ondertussen heel goed op elkaar afgestemd. De gestructureerde en planmatige aanpak bespaart ons en de scholen veel tijd. Tienen heeft dertien basisscholen en vijf secundaire scholen. Als we die allemaal apart zouden moeten ondersteunen of adviseren, zou dat veel meer tijd vragen. De leerlijnen over verkeerseducatie zijn sterk gebaseerd op het educatief materiaal van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Voor vele initiatieven werken we dan ook goed samen met de politiediensten.”