Drie goede redenen om meer haltes toegankelijk te maken

Uit mobiliteitsbrief 216 - Masterplan Toegankelijkheid

marcel.jpg

Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen. Dat stelt het Vlaamse regeerakkoord. Iedereen wil zeggen voor mensen van elke leeftijd, in alle omstandigheden, met of zonder een handicap. Marcel Wijnker van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal Design, benadrukt het belang van toegankelijke haltes voor iedereen. Hij geeft drie goede redenen om zo veel mogelijk haltes toegankelijk te maken.

Marcel Wijnker, Inter: “Een halte toegankelijk maken biedt voordelen voor iedereen.”

1. Iedereen heeft baat bij toegankelijk openbaar vervoer.

“Want mensen willen elkaar kunnen ontmoeten en naar het school en het werk gaan. Vaak zijn daar verplaatsingen voor nodig die je liefst zelfstandig kan ondernemen, zonder afhankelijk te zijn van anderen. Dat wordt moeilijker als je ouder wordt of als je een handicap hebt. Dankzij toegankelijk openbaar vervoer blijven ouderen zich zo lang mogelijk zelfstandig verplaatsen en doe je ook met een beperking gewoon mee aan het dagelijkse leven. Een toegankelijke omgeving is ook belangrijk in bepaalde omstandigheden. Als je bijvoorbeeld kleine kinderen mee hebt, kom je vaak ogen en armen te kort. Met een kinderwagen erbij is de uitdaging nog groter. Iedereen kan nood hebben aan toegankelijk openbaar vervoer. Bijvoorbeeld als je tijdelijk met krukken moet lopen en je niet meer naar school kan fietsen of naar je werk kan rijden met je auto. Toegankelijk openbaar vervoer is dus voor iedereen belangrijk. Is het niet vandaag dan misschien wel morgen.”

ouderen (2).jpgToegankelijk openbaar vervoer is voor veel mensen in verschillende omstandigheden belangrijk om zonder hulp deel te kunnen nemen aan het sociale leven. Toegankelijke mobiliteit betekent vrijheid! (Noot: deze foto dateert van voor de coronamaatregelen.)

2. Toegankelijke haltes vervolledigen de verplaatsingsketen.

“En die keten is zo sterk als de zwakste schakel. De voertuigen heeft De Lijn al bijna allemaal toegankelijk gemaakt. Het Departement MOW bundelt met de mobiliteitscentrale alle informatie, boeking en betaling van ritten. Maar daarnaast zijn ook toegankelijke haltes nodig om meer mensen zelfstandig het openbaar vervoer te laten gebruiken. Want als er één schakel in de verplaatsingsketen de behoeften niet kan inlossen, dan kan niet iedereen de verplaatsing maken. Toegankelijke haltes zijn dus een belangrijke schakel in de verplaatsingsketen.”

keten van toegankelijkheid.jpg
Als één onderdeel in de verplaatsingsketen niet toegankelijk is, wordt de keten onderbroken en sluit je mensen uit. De samenhang bepaalt de kwaliteit.

3. Toegankelijkheid geeft ademruimte aan het doelgroepenvervoer.

“Hoe meer mensen met een (tijdelijke) beperking zich zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen, hoe meer ademruimte er vrijkomt voor het doelgroepenvervoer. Het doelgroepenvervoer kan zich dan focussen op de mensen die assistentie en begeleiding nodig blijven hebben voor hun verplaatsing. Wie investeert in toegankelijke haltes die een brede maatschappelijke meerwaarde hebben, kan dus in principe efficiënter en vaak dus ook goedkoper doelgroepenvervoer organiseren.”


Inter: samen werken aan toegankelijkheid

Lokale besturen kunnen rekenen op inhoudelijke ondersteuning en coaching bij de uitvoering van het Masterplan Toegankelijkheid (zie ‘Aanpak op gemeente- en gewestwegen’). Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werkt daarvoor samen met Inter. Het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal Design is de aangewezen partner om de Vlaamse ambities met betrekking tot toegankelijkheid te ondersteunen. Inter heeft als missie bouwen aan een samenleving waarin iedereen gewoon kan meedoen. Jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder beperking. Iedereen overal.

Meer info over Inter, inclusief contactgegevens per regio vind je op https://inter.vlaanderen/mobiliteit