Drie scenario's voor nieuwe Drie Fonteinenbrug

Uit mobiliteitsbrief 189 - Mobiliteitseffectenstudies

Voor de aanleg van een nieuwe brug over het kanaal naar Charleroi liet De Vlaamse Waterweg een uitgebreide project-MOBER uitvoeren.

luchtfoto brug.jpgUit de simulaties bleek onder meer dat de nieuwe brug het sluipverkeer in het aanpalende Ruisbroek kan verminderen.

De bereikbaarheid van de bedrijvenzone in Sint-Pieters-Leeuw is niet optimaal. De zone ligt nabij de ring rond Brussel, tussen de Bergensesteenweg (N6) en het kanaal. Vrachtwagens, maar ook de personenwagens die van en naar deze site rijden kunnen dit voorlopig alleen via de N6 en door een aantal woonwijken. Vrachtwagens, maar ook bestemmingsverkeer, kunnen voorlopig alleen van en naar de site rijden via de N6 en door een aantal woonwijken. Om het bedrijventerrein beter bereikbaar te maken en de leefbaarheid en bereikbaarheid rondom te vergroten, besloot De Vlaamse Waterweg een nieuwe brug aan te leggen over het kanaal Brussel-Charleroi. Daardoor worden ook fietsers op de linkeroever verbonden met de fietssnelweg (F20) op de rechteroever.

De Vlaamse Waterweg wil daarnaast met de uitbouw van een regionaal overslagcentrum (ROC) op de linkeroever ook het watergebonden transport stimuleren. De zone rond het kanaal zal daardoor aantrekkelijker worden voor huidige en toekomstige bedrijven. De nieuwe Drie Fonteinenbrug zal via de Humaniteitslaan rechtstreeks aansluiten op de Ring rond Brussel. De brug moet in 2021 klaar zijn voor exploitatie.

Vrachtwagens en auto’s

Voor de aanleg van de brug is een project-MOBER uitgevoerd, die verschillende alternatieven heeft bestudeerd. Onder meer de effecten van de aansluiting op het omliggende wegennet werden daarin uitvoerig onderzocht. Ook over het type verkeer dat over de brug mag rijden, is zorgvuldig nagedacht in verschillende scenario’s:

  • Scenario 1: de brug wordt alleen opengesteld voor vrachtwagens met leveringen naar bedrijven op de linkeroever van het kanaal.
  • Scenario 2: de brug is toegankelijk voor bestemmingsverkeer, zowel voor vrachtverkeer als voor autoverkeer naar de bedrijven.
  • Scenario 3: er wordt een link gelegd tussen de nieuwe ontsluitingsweg en de bestaande weginfrastructuur. Zo ontstaat er voor alle weggebruikers een nieuwe verbinding tussen twee gewestwegen, namelijk de Bergensesteenweg en de Humaniteitslaan.

Om een beeld te krijgen op de gewijzigde wegstructuur, onderzocht men ook hoe de verkeersstromen door de realisatie van de brug zouden verschuiven. Uit de simulaties bleek onder meer dat de brug in scenario 3 positieve effecten kan hebben op het sluipverkeer in het aanpalende dorpscentrum van Ruisbroek, maar dat ze mogelijks ook voor een aanzuigeffect op de Bergensesteenweg zorgt.

Op basis van alle analyses kozen de betrokken partners voor het tweede scenario. De infrastructuur wordt zo ontworpen, dat later eventueel nog kan overgeschakeld worden naar scenario 3. Maar daarvoor is bijkomend mobiliteitsonderzoek nodig.