Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) is de drijvende kracht achter een pioniersproject om de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde te verhogen. De voormalig vervuilde en onderbenutte grond aan de verkeerswisselaar tussen de E40 en de E17 kreeg een uitgebreide invulling voor logistieke en kennisbedrijven met extra aandacht voor duurzame mobiliteit.
Het bedrijventerrein kreeg de toepasselijke naam ‘Eiland’ omdat het omsingeld is door de waterlopen Ringvaart, Tijarm en Boven-Schelde. De strategische ligging in het zuiden van Gent, met heel wat bedrijven in de buurt, biedt potentieel om het verder te ontwikkelen. Het is dan ook in volle expansie. MOW verwerft met dit project waardevolle inzichten die het ook wil toepassen op andere locaties in Vlaanderen.
Het Mobiliteitseffectenrapport (MOBER) uit 2015 bracht onder meer aan het licht dat de site voor voetgangers moeilijk bereikbaar was en dat ook de opties met het openbaar vervoer beperkt waren. Het rapport leidt tot een aanpak met onder andere een centraal georganiseerd mobiliteitsmanagement, beperking van de parkeerplaatsen op de site, een sterk pakket ondersteunende maatregelen en het monitoren van vervoerspotentieel en verplaatsingsgedrag.
“We wilden de R4, waar al behoorlijk wat verkeersdrukte was, niet nog meer belasten”, zegt Hannelore Deblaere, co-voorzitter van vervoerregio Gent. “Samen met de stad Gent ambiëren we een modal split van 50-50.”
Om tot die modal split te komen, werd het pakket aan mobiliteitsmaatregelen verruimd. Extra deelfietsen verhogen de bereikbaarheid met bus, tram en trein. Een nieuwe fietsbrug verhoogt de fietsbereikbaarheid en biedt connectie met een vaste busverbinding. De shuttle van en naar station Gent-Sint-Pieters brengt dagelijks tientallen mensen naar het Eiland. “We merken een positieve evolutie”, zegt Veerle Duportail, mobiliteitsmanager op de site via Sweco. “In 2024 bleek uit de monitoring dat 64 procent van de werknemers zich nog met de wagen verplaatst. Een gevoelige verbetering. Naast deelfietsen zetten we extra in op een carpoolplatform. We legden ook bij De Lijn een vraag neer voor onderzoek naar extra openbaar vervoer. Met een gedifferentieerd pakket aan mobiliteitsmaatregelen blijft het zeker mogelijk om tegen 2030 de gewenste modal split te realiseren.”
