Een goede inventaris geeft betrouwbare input voor het beleid

Uit mobiliteitsbrief 206 - Inventarisatie verkeersborden

Uit een inventaris van verkeersborden die volledig en up-to-date is, kan je allerlei nuttige gegevens filteren. Dat is handig als input voor het lokaal beleid, maar ook voor Vlaanderen.

02_geert.jpgGeert Van Gaever, AWV: “De data over verkeersborden helpen om eigen beleid en dat van anderen te ondersteunen.”

Op Verkeersborden.Vlaanderen kan je allerlei gegevens uit de databank filteren. Bijvoorbeeld over de bebouwde kom, tonnagebeperkingen of fietsstraten. Die kunnen nuttig zijn om beleidskeuzes te onderzoeken of voor de organisatie van praktische zaken zoals tijdelijke omleidingen. Bovendien helpt het om de wildgroei aan verkeersborden te voorkomen. Hoe beter de databank overeenstemt met de reële situatie, hoe betrouwbaarder de gegevens zijn. Sinds de omzetting naar het nieuwe platform in 2018 kunnen lokale overheden voor hun grondgebied bijvoorbeeld eenvoudig een snelheidskaartje maken. Ook een inventaris van de zones 30 kan eenvoudig aangemaakt worden.

Onderzoek en GPS

02_Snelheidslimieten18JDB-klein.jpgHet Agentschap Wegen en Verkeer berekende met de databank de kostprijs om alle borden met snelheidslimiet 70 km/uur te verwijderen.

Niet alleen de lokale overheden hebben baat bij betrouwbare gegevens in de databank voor verkeersborden. Ook het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid gebruikt de gegevens om beleidslijnen te ondersteunen of voor onderzoek. Geert Van Gaever, applicatiebeheerder bij het Agentschap Wegen en Verkeer: “Soms onderzoeken we op vraag van beleidsmakers of het kabinet beleidspistes voor Vlaanderen. Bijvoorbeeld de beslissing om de borden met snelheidslimiet 70 km/uur te verwijderen. Om in te schatten hoeveel exemplaren er op het terrein stonden en wat de kostprijs zou zijn om ze te verwijderen, hebben we ons gebaseerd op de aantallen in de databank. De data uit Verkeersborden.Vlaanderen worden ook gedeeld met onder meer kaartenmakers zoals TomTom en HERE, die ze kunnen gebruiken om hun GPS-systemen op punt te stellen. Accurate open data zullen alleen maar belangrijker worden, denk bijvoorbeeld aan eventuele projecten met zelfrijdende wagens in de toekomst.”