Een Vlaams beleidskader voor stedelijke logistiek

Uit mobiliteitsbrief 182 - Stedelijke logistiek

“De Vlaamse overheid komt met een beleidskader voor stedelijke logistiek. Dit is een basis voor verdere coördinatie en actie, voor en door de stakeholders.” Dat zegt Tijl Dendal, beleidsmedewerker bij de afdeling Beleid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

MOWvlaanderen2DendalTijlJDB.jpgTijl Dendal, beleidsmedewerker MOW: “Stedelijke logistiek is maatwerk. Daarom is het een must dat lokale besturen het thema integreren in hun beleid.”

Waarom is stedelijke logistiek zo’n belangrijk thema?

“Inzetten op leefbare en efficiënte stedelijke logistiek is een noodzaak voor een concurrentieel Vlaanderen waar het aangenaam leven is. Maar ons huidige (stedelijke) logistieke systeem vertoont nog te veel inefficiënties, de impact op milieu en verkeersveiligheid is te groot, en we benutten de beschikbare ruimte niet optimaal. Willen we het economisch potentieel beter benutten, dan kan innovatie daartoe bijdragen. Beleidsmatig is er nood aan verbeterde samenwerking en coördinatie. Want de uitdagingen zullen alleen maar groter worden. Mensen gaan steeds vaker in de stad wonen, het vrachtvervoer neemt toe, en de digitalisering en technologische innovaties zorgen voor nieuwe mogelijkheden. In deze context moeten we ook slim omgaan met een trend als e-commerce.”

Welke maatregelen neemt Vlaanderen om de stedelijke logistiek slim vorm te geven?

“We pakken uit met een toekomstgericht plan om steden te helpen hun goederenstromen te beheersen en te optimaliseren. Onder impuls van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werkte de Vlaamse overheid samen met de stakeholders een Vlaams beleidskader voor stedelijke logistiek uit. Dit kader effent het pad naar koolstofarme en economisch rendabele stedelijke logistiek. Stedelijke logistiek faciliteert economische bedrijvigheid en ondersteunt leefbare kernen, met een positieve impact op ruimtelijke kwaliteit en gezondheid. Tegelijk versterken we zo de concurrentiepositie van de Vlaamse logistieke sector. Door het verbindende en interactieve karakter van het beleidskader worden er ook mogelijkheden gecreëerd voor beleidsinitiatieven en projecten op het lokale en regionaal-stedelijke niveau. Het kader vormt de basis voor verdere actie voor stedelijke logistiek, door en voor de betrokken stakeholders. Enkele voorbeelden van acties zijn de creatie van een centraal aanspreekpunt voor stedelijke logistiek, de uitgave van een nieuwe Wegwijzer voor stedelijke logistiek en een Wegwijzer voor fietslogistiek (zie pag. 2) en het stimuleren van milieuvriendelijke oplossingen.”

Wat is de rol van de lokale beleidsactoren?

“Stedelijke logistiek is maatwerk. Daarom is het een must dat lokale besturen het thema integreren in hun beleid. Hierbij zorgen ze best voor afstemming tussen verschillende beleidsdomeinen, zoals mobiliteit, economie, ruimtelijke ordening en leefmilieu. Het managen van data wordt ook belangrijker om steden slimmer te maken. Het is ook aangewezen om een centraal aanspreekpunt te creëren voor stedelijke logistiek. Die kan dan initiatief nemen om de stakeholders op een gecoördineerde manier te laten samenwerken en oplossingen te vinden. Onze steden zitten niet stil en gaan de uitdaging al volop aan. De wisselwerking tussen gewest, steden, bedrijven, kennisinstellingen en andere stakeholders is een cruciale sleutel tot succes.”

Zie ook: www.mobielvlaanderen.be/stedelijkelogistiek (online vanaf 7 november 2017)

Meer info? Tijl Dendal is uw aanspreekpunt bij de Vlaamse overheid voor vragen rond stedelijke logistiek. U kunt hem bellen op 02 553 77 77 of mail naar tijl.dendal@mow.vlaanderen.be

Symposium stedelijke logistiek

Op 7 november 2017 organiseert het Departement MOW samen met GentLevert een ‘Vlaams Symposium stedelijke logistiek met focus op GentLevert’ , waar het Vlaams beleidskader, het gebruik van de waterweg en de Gentse case uitgebreid aan bod komen. Er zal ook gedebatteerd worden over de rol van een lokaal bestuur in dit verhaal.