Mobiliteitsbrief

Effecten op mobiliteit en milieu vaak samen onderzocht bij omgevingsvergunningen

Uit mobiliteitsbrief 189 - Mobiliteitseffectenstudies

Voor sommige projecten is een milieueffectrapportage (m.e.r.) én een mobiliteitseffectenrapport (MOBER) nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen. Maar meestal volstaat een van beide. Veronique Smeets van het team Mer bij het Departement Omgeving verduidelijkt.

Een m.e.r. is een verplichte procedure die de milieugevolgen van een activiteit, plan of project bestudeert en evalueert vóór de uitvoering. Een m.e.r. onderzoekt effecten voor onder meer mobiliteit, bodem, water, lucht, geluid en gezondheid. De projecten waarvoor dit onderzoek moet gebeuren, zijn juridisch vastgelegd in een Besluit van de Vlaamse Regering.

“De discipline ‘mens-mobiliteit’ is een van de verplichte onderdelen in een m.e.r. Daarin worden de mobiliteitseffecten bestudeerd”, zegt Veronique Smeets van het team Mer. “Als een plan of project belangrijke gevolgen heeft voor de mobiliteit, dan moeten die daar grondig onderzocht worden. Een aparte MOBER is dan niet meer nodig. Alleen als een plan of project bij een m.e.r.-screening boven de ondergrens voor een MOBER zit, dan is er wel een aparte MOBER nodig. De conclusies uit het MOBER moeten dan bij de screening gevoegd worden. Voor de aanleg van 210 parkeerplaatsen is zo naast een project-m.e.r.-screening ook een MOBER nodig. Voor de aanleg van 7.500 m2 brutovloeroppervlakte handelsruimte is dan weer geen aparte MOBER nodig. Voor een project van die omvang moet immers al een project-MER of ontheffing gemaakt worden die de mobiliteitseffecten uitvoering beschrijft en beoordeelt. Een aparte MOBER zou geen meerwaarde hebben.”

Richtlijnen

De richtlijnen om de discipline ‘mens-mobiliteit’ van een m.e.r. uit te voeren, zijn gebundeld in het richtlijnenboek ‘Mens-Mobiliteit’. Daarin staan onder meer significantiekaders om te beoordelen of een plan of project aanzienlijke effecten zal veroorzaken. Het boek verwijst naar het richtlijnenboek MOBER voor kencijfers. Het richtlijnenboek MOBER en het M.e.r.-richtlijnenboek moeten dus samen gelezen worden voor plannen en projecten waarop de m.e.r.-regelgeving van toepassing is. Het m.e.r.-richtlijnenboek krijgt dan voorrang.

Op zoek naar meer info?