"Elektrisch laden moet voor iedereen toegankelijk worden"

Uit mobiliteitsbrief 233 - Laadpalen in de praktijk

Beginnen bij het begin. Waarom zijn laadpalen zo belangrijk?

“Iedereen weet het: fossiele brandstoffen zijn niet goed voor klimaat en milieu. Daarom willen we auto’s die rijden op benzine en diesel zo snel mogelijk vervangen door milieuvriendelijke exemplaren. Elektrische wagens zijn dan het beste alternatief. Maar elektrisch rijden is vandaag nog niet vanzelfsprekend. De omkadering en infrastructuur voor elektrische wagens in Vlaanderen moet nog beter worden uitgebouwd. Pas daarna kan de definitieve omslag er komen.”

Waar wil de Vlaamse overheid naartoe? 

“Tegen 2025 willen we in Vlaanderen 35.000 publieke of semi-publieke laadpunten in gebruik hebben. De laadpunten bij de mensen thuis tellen dus niet mee in dat cijfer. De doelstelling is afgestemd op de Vlaamse beleidsplannen, zoals het Vlaamse Luchtbeleidsplan. Daarin mikken we op 350.000 elektrische voertuigen tegen 2025. We rekenen 10 auto’s per laadpunt, dus zijn er 35.000 punten nodig. Vandaag staat de teller op 14.000. We hebben de komende jaren dus nog een hele weg af te leggen.”

Hoe gaan we die doelstelling behalen?

“We gaan onder andere samenwerken met laadpaalexploitanten ENGIE en TotalEnergies. Zij gaan elk in hun regio’s een netwerk van laadpunten op het openbaar domein uitrollen. TotalEnergies en ENGIE nemen het hele procesvoor hun rekening: van het locatievoorstel en de plaatsing tot het uitbaten en onderhouden van de laadpaal. De Vlaamse overheid coördineert en faciliteert het overleg tussen lokale besturen en de exploitanten.”

De gemeente of stad is vaak het eerste aanspreekpunt voor alle vragen over elektrisch rijden en laadpalen.

Welke rol spelen lokale besturen?

“Steden en gemeenten worden een onmisbare schakel in het verhaal. Zij kennen het terrein het best. Ze kunnen zelf aangeven aan de exploitanten waar er best nieuwe laadpalen bijkomen. Daarnaast moeten steden en gemeenten als wegbeheerder ook hun toestemming geven als er openbaar domein wordt ingenomen.”

“Lokale besturen hebben ook een belangrijke rol in de communicatie. Zij kunnen de informatie zo duidelijk en laagdrempelig mogelijk maken voor de burger. Voor veel mensen is hun gemeente of stad het eerste aanspreekpunt voor alle vragen over elektrisch rijden en laadpalen. Dan kan de gemeente ze beantwoorden en advies geven.”

Wanneer is het project geslaagd?

“Als iedereen die wil, elektrisch kan rijden en laden. De overheid draagt haar steentje bij door obstakels uit de weg te ruimen en de laadinfrastructuur verder uit te bouwen. Zo kunnen we mensen overtuigen om afscheid te nemen van benzine- of dieselwagens en maken we onze klimaat- en milieuambities waar.”