Elektrische fiets wordt populairder

Uit mobiliteitsbrief 215 - Onderzoek Verplaatsingsgedrag

De algemene observaties zijn over de verschillende OVG’s (5.1 tot 5.5) heen vrij stabiel te noemen. Er zijn dus geen grote wijzigingen vast te stellen in het verplaatsingsgedrag van de Vlaming tussen januari 2015 en januari 2020. Wat wel opvalt, is de opmars van de elektrische fiets.

OVG_2.jpg

De elektrische fiets (speedpedelec of e-fiets) wordt steeds populairder in Vlaanderen. Uit de resultaten van het OVG 5.5 blijkt dat 20% van de gezinnen in 2019 minstens 1 elektrische fiets bezat. De Vlaming gebruikt de elektrische fiets niet alleen voor afstanden van 5 tot 15 km, en langer, maar ook voor korte afstanden tot 5 km. De elektrische fiets is in dit onderzoek al goed voor bijna 3% van het totaal aantal verplaatsingen en stijgt elk jaar. 11% van de dagelijkse verplaatsingen gebeurt met de niet-elektrische fiets. In 2019 bezat de Vlaming gemiddeld 2,3 (elektrische) fietsen per gezin.


Forse fietsinvesteringen en -subsidies

Enorme fietsinvesteringen vanuit Vlaanderen

De Vlaamse overheid zet de komende jaren volop in op fiets. De fietsinvesteringen worden opgetrokken van 180 miljoen euro in 2020 tot 335 miljoen euro in 2021 (waarvan 125 miljoen euro afkomstig uit het relanceplan). Om een fietsreflex te creëren bij elke Vlaming wordt er ingezet op voldoende veilige, ruime en comfortabele fietspaden en het wegwerken van missing links.

Subsidies voor lokale overheden

Lokale overheden kunnen voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk rekenen op een aantrekkelijke subsidieregeling van de Vlaamse overheid, namelijk het Fietsfonds. De Vlaamse middelen voor het Fietsfonds worden voor 2021 en 2022 opgetrokken met 50%. Hierdoor wordt er in totaal 15 miljoen euro vrijgemaakt voor de subsidiëring van lokale overheden voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.

Relanceplan Agentschap Binnenlands Bestuur

Daarnaast stelt het Agentschap Binnenlands Bestuur ook 150 miljoen euro extra middelen uit het relanceplan ter beschikking aan lokale overheden, dit voor de subsidiëring van veilige fietsinfrastructuur langs gemeentewegen, gespreid over 2021 en 2022. De gemeente ontvangt voor elke 2 euro, die ze zelf investeert, 1 euro subsidie vanuit Vlaanderen.