Emissievrij in de praktijk

Hoe maken we onze stadslogistiek emissievrij? Met die vraag zijn een aantal Vlaamse steden volop aan het experimenteren. Wij namen een kijkje in Mechelen en Leuven.

Gebundelde leveringen in de binnenstad van Mechelen

In 2023 werd er gewerkt in het hart van Mechelen. De Onze-Lieve-Vrouwenstraat werd heraangelegd tot een groenere winkel-wandelstraat met bomen, zitbanken en nieuwe bestrating. Door de werken konden handelaars hun goederen moeilijk aan de deur laten leveren. Met de hulp van Europese subsidies werkten Stad Mechelen en BD Logistics een tijdelijk alternatief uit. Alle goederen voor de handelaars werden tijdens de werken geleverd in een city hub in Mechelen-Noord. Van daaruit werden de goederen gebundeld en gratis tot bij de handelaars gebracht met cargofietsen of elektrische bestelwagens.

 

Het resultaat? Twaalf handelaars gingen in op het voorstel. Maar liefst 399 leveringen gingen naar de city hub in plaats van de binnenstad. Goed voor 255 uitgespaarde ritten en 100 kg minder CO2-uitstoot

2023-12-19_MOW_Mobiliteitsbrief_Januari_Beelden website3.jpg

 

Er was minder uitstoot en de leveranciers verloren minder tijd door niet in de binnenstad te moeten leveren. Een echte win-win voor iedereen!

 

2023-12-19_MOW_Mobiliteitsbrief_Januari_Beelden website4.jpg

Duurzame bezorging voor lokale webshops in Leuven

In 2022 lanceerde Stad Leuven ‘wij.leveren’. Dat verdeelplatform zorgt ervoor dat pakketjes van lokale webshops in het hele land worden bezorgd. Het kwam tot stand met de financiële ondersteuning van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen dat de duurzame groei en concurrentiekracht van Vlaanderen versterkt en de transitie naar een koolstofarme, circulaire en energie-efficiënte economie versnelt.

Zo’n 80 handelaars uit Leuven en buurgemeenten zijn ondertussen bij wij.leveren aangesloten. Handelaars uit Leuven, Haacht, Rotselaar, Holsbeek, Lubbeek, Bierbeek en Oud-Heverlee kunnen zich registreren op het platform en geven eenvoudigweg aan wanneer ze hun pakketjes willen versturen. Waar mogelijk worden de pakketjes gebundeld, emissievrij opgehaald en bezorgd door elektrische cargobikes of bestelwagens. Zo’n centrale organisatie ontzorgt handelaars en geeft aan hen de kans om hun pakketjes te verzenden aan sterke tarieven. Een efficiëntieverhoging die hand in hand gaat met een duurzame first mile!

Meer info over het project op https://www.mechelen.be/leveringen-tijdens-de-werken-aan-de-onze-lieve-vrouwestraat & https://www.mechelen.be/onze-lieve-vrouwestraat-werf

 

 

Op naar wij.leveren 2.0


Mechelen, Leuven en Diest slaan in dit nieuwe jaar de handen in elkaar om emissievrije distributie te organiseren. Dankzij een nieuw subsidieproject in 2024-2025 bouwen de drie steden vanaf 1 januari wij.leveren samen verder uit. Leuven schaalt met wij.leveren 2.0 haar bestaande platform verder op en Mechelen en Diest lanceren het voor het eerst. Ook hopen de steden dat ze met hun samenwerking nog meer logistieke partners aantrekken om zo een nog breder aanbod aan leveringen te kunnen realiseren.

Meer info op wijleveren.be.