Fietssuggestiestroken voortaan breder en in okergeel

Uit mobiliteitsbrief 180 - Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

Fietssuggestiestroken hebben geen juridisch statuut. Een fietssuggestiestrook is dus niet te vergelijken met een fietspad. Om die verwarring te vermijden, beveelt het vernieuwde vademecum fietsvoorzieningen aan om fietssuggestiestroken voortaan in okergeel aan te leggen, of in een afwijkend materiaal.

suggestiestrookjerry.jpgHet doel van een fietssuggestiestrook is om de rijbaan optisch te versmallen en de positie van de fietser aan te duiden. Een fietssuggestiestrook is enkel aangewezen als de keuze voor gemengd verkeer al gemaakt is. Die keuze is afhankelijk van de ruimtelijke en verkeerskundige context. Om de aanleg van een fietssuggestiestrook te rechtvaardigen, mag er niet te veel, maar ook niet te weinig gemotoriseerd verkeer passeren. Een fietssuggestiestrook mag dus zeker geen alternatief zijn voor een fietspad. Kiezen voor een fietssuggestiestrook is ook geen goed idee als er geparkeerd wordt op de rijbaan of wanneer de rijbaan te smal is. De centrale rijloper moet immers herkenbaar en breed genoeg blijven (minimaal 2m). Als de straat te smal is voor een fietssuggestiestrook, valt het te overwegen om te denken aan andere maatregelen, bijvoorbeeld de invoering van een fietsstraat.

Oker

Als de fietssuggestiestrook aangeduid wordt met een gekleurde strook, moet deze okerkleurig zijn. Fietssuggestiestroken mogen niet in het rood aangeduid worden, omdat de verwarring met fietspaden dan te groot is. Fietssuggestiestroken kunnen ook aangeduid worden door gebruik te maken van een andere materialisatie dan de middenstrook. Deze materialisatie mag okerkleurig zijn (bv. asfalt, beton, ...), maar mag ook in dezelfde kleur als de middenstrook worden aangelegd.

Minimaal 1m70

Volgens de nieuwe richtlijnen in het vademecum fietsvoorzieningen moet een fietssuggestiestrook voortaan tussen 1m70 en 2m breed zijn. Dat is net breed genoeg voor twee fietsers om naast elkaar te fietsen. In het geval van een fietssuggestiestrook in tegenrichting bij beperkt eenrichtingsverkeer wordt een breedte van 1 m aanbevolen omdat het dan veiliger is dat de fietsers achter elkaar fietsen in plaats van naast elkaar.

Voorrang of niet?

Het vademecum geeft ook aanbevelingen in verband met de voorrangsregeling op fietssuggestiestroken. Als een fietssuggestiestrook aangebracht is op de voorrangsweg, blijft die doorlopen bij kruispunten met ondergeschikte wegen. Wanneer de voorrang van rechts geldt, wordt de suggestiestrook onderbroken ter hoogte van het kruispunt.

Meer details over fietssuggestiestroken en fietslogo’s in het hoofdstuk ‘Ontwerprichtlijnen gemengd verkeer – fietssuggestiestroken’ van het vademecum fietsvoorzieningen.