Flexibele en datagestuurde sensibilisering en handhaving in Gent

Uit mobiliteitsbrief 217 - Verkeersveiligheid

De Gentse politie heeft haar sensibiliserings- en handhavingsbeleid afgestemd op een snel veranderde mobiliteitssituatie in de binnenstad.

151008 (17).jpg(Foto: Fietsbult)

Door de invoering van het nieuwe circulatieplan in Gent werd er op korte tijd veel meer gefietst en kwamen er tegelijkertijd meer voortbewegingstoestellen in het straatbeeld, zoals de elektrische step. Die nieuwe mobiliteitscontext dwong de lokale politie om haar rol in handhaving en sensibilisering opnieuw te evalueren. Politiezone Gent stapte daarom over van haar traditionele manier van handhaven op vast omlijnde aandachtspunten naar een flexibeler, datagestuurd model met meer wisselwerking. Om dat te realiseren, werd het project ‘Samenleven in het verkeer’ gelanceerd.

Data verzamelen en analyseren

De eerste stap was het verzamelen van betrouwbare data. Naar analogie met het systeem van Politiezone Antwerpen zette Politiezone Gent een coderingssysteem op om de dominante ongevalsoorzaken bij fietsers statistisch te analyseren. Zo bleek dat openzwaaiende portieren van geparkeerde wagens en het fietsen in twee richtingen op het fietspad (al dan niet toegelaten) belangrijke ongevalsoorzaken zijn bij fietsers in een stedelijke omgeving. Data leggen niet alleen de pijnpunten bloot, maar laten ook toe om het gevoel van verkeersonveiligheid te objectiveren. Naast datawerving en -analyse werd klachtenopvolging een belangrijke barometer om conflictfactoren op te sporen. Om daarin nog meer inzicht te krijgen, nam de Gentse politie deel aan focusgesprekken met verschillende weggebruikers. Het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent had deze gesprekken georganiseerd ter voorbereiding van een hoffelijkheidscampagne en stelde na afloop de conclusies ter beschikking met daarin de ergernissen en pijnpunten van de verschillende doelgroepen. Zo gaf vrijwilligersorganisatie XIU input rond zichtbaarheid. Tot slot droeg de Universiteit van Gent een steentje bij met academisch onderzoek via verschillende masterproeven. Onder meer over de impact van de superflitspaal en risicoperceptie van fietsen onder invloed van alcohol bij jongeren.

Verkeerscoach om gedrag te sturen

Door continue dataverzameling kan Politiezone Gent blijven inspelen op een steeds veranderende situatie. Het zet daarvoor in op een evenwichtige combinatie van gerichte handhaving, sensibilisering en communicatie. De Gentse politie is opvallender aanwezig en aanspreekbaar zodat ze niet alleen als handhaver, maar ook als verkeerscoach optreedt en zo het gedrag kan helpen sturen. Dankzij de datagegevens is het ook gemakkelijker om gerichte handhaving te doen na analyse van de ongevalsoorzaken. In de toekomst wil Politiezone Gent nog nieuwe kanalen inschakelen om gerichter naar bepaalde doelgroepen te communiceren.