Genk pakt hoge snelheden en sluipverkeer aan met duurzame oplossingen

Uit mobiliteitsbrief 214 - Verkeersstromen

De stad Genk heeft per woonwijk een plan klaar om sluipverkeer, en de hoge snelheden die hier vaak mee gepaard gaan, aan te pakken. Via herinrichtingsprojecten wil Genk het extern verkeer stimuleren om de hoofdverkeerswegen te gebruiken.

genk.jpg Simulatie van herinrichting van De Evence Coppéelaan waarbij de focus op duurzame mobiliteit, groen en ontharding ongewenst doorgaand verkeer zal ontmoedigen.

Bij het begin van de nieuwe legislatuur koos stad Genk ervoor om het probleem van sluipverkeer in de woonwijken integraal aan te pakken. Mensen en middelen werden vrijgemaakt om een wijkcirculatieplan op te maken voor de 20 wijken. Per wijk heeft de dienst Mobiliteit een voorstel uitgewerkt van ingrepen die het doorgaand gemotoriseerd verkeer ontmoedigen en de gewenste snelheid afdwingen.

Tijdrovender en ingewikkelder

Na bijsturingen op basis van metingen, klachtenanalyses, feedback van betrokken instanties en stedelijke diensten is er nu een voorlopig voorstel per wijk. Mobiliteitsambtenaar Herman Grossard: “De ingrepen verschillen van wijk tot wijk en hangen af van de context. Maar de bedoeling is steeds dezelfde. Eenvoudig gezegd willen we in alle woonwijken het traject voor doorgaand verkeer tijdrovender en ingewikkelder maken, zodat de bestuurders geen voordelen meer ondervinden door langs deze wijken te rijden. Zo zal het doorgaand verkeer vanzelf de gewestwegen en de ringwegen opzoeken.” In sommige wijken staan de knip van strategische verbindingen gepland, in andere worden snelheidsremmers zoals asverschuivingen en verhoogde verkeersplateaus voorzien. Er komen ook verschillende trajectcontroles en flitspalen om de snelheid in te dijken. Bij al deze ingrepen blijft er een doorgang behouden voor de zachte weggebruikers.

Participatie

Doel van de stad was om voor de zomer participatieprojecten met de buurt op te starten en feedback te krijgen op de voorlopige voorstellen. Maar door de coronamaatregelen zijn deze wijkvergaderingen uitgesteld. De stad hoopt dit begin 2021 opnieuw op te nemen om zo de voorstellen te finaliseren en met de realisatie van start te kunnen gaan.

Duurzaam

De infrastructurele ingrepen die op stapel staan om het sluipverkeer in de woonwijken te ontraden zullen zo veel mogelijk op een duurzame manier gerealiseerd worden. “Waar mogelijk kiezen we voor integratie van groenpartijen of uitvoering van infrastructurele ingrepen met duurzame materialen en ontwerpen”, zegt Herman Grossard. “Minder mooie verkeerstechnische ingrepen zoals verkeerspaaltjes, toegangsverbodsborden ‘zonder meer’ en prefab-oplossingen zullen we dus in de mate van het mogelijk vermijden. Zo kunnen we de leefbaarheid nog verhogen door de buurt extra aantrekkelijk te maken.”

Primaire verbindingswegen herinrichten

Los van de wijkcirculatieplannen is Genk ook bezig om de oude wijkverbindingswegen tussen het centrum en Winterslag, met een belangrijk commercieel centrum en de cultuursite C-mine, duurzaam her in te richten. De verbindingsfunctie van die wegen is inmiddels overgenomen door de ringweg. Het aantal rijstroken op de oude verbindingswegen wordt daarom gehalveerd. Op de vrijgekomen plaats is ruimte voor groen, fietsers, wandelaars en buurtbewoners. Sommige van die primaire wegen zijn al aangepakt, zoals de Hasseltweg. Ook de plannen voor de Evence Coppéelaan zijn bijna afgerond. In dat ontwerp is er extra aandacht voor ontharding en optimalisatie van de waterhuishouding. De verschuiving naar duurzame mobiliteit, groen en ontharding zal het ongewenst doorgaand verkeer stimuleren om de ring rond het centrum beter te benutten.

Meer info over de wijkcirculatieplannen: https://www.genk.be/verkeersplannen-genk-voorstellen-per-wijk