Gent verankert strengere parkeernormen in verkavelingsvergunning voor "Ecowijk Gantoise"

Uit mobiliteitsbrief 189 - Mobiliteitseffectenstudies

Gent legt voor de bouw van de duurzame Ecowijk Gantoise extra strenge parkeernormen op. De duurzaamheidsvoorwaarden werden verplicht via de verkavelingsvoorschriften.

Beeld Wijkpark Gantoise.jpgDe hele Ecowijk Gantoise is autovrij. Parkeerplaatsen zijn alleen ondergronds toegelaten en er komt een centraal park.

Aan de rand van de stad plant Gent de ontwikkeling van een ‘Ecowijk’ van meer dan 200 woningen: een modelwijk voor de 21ste eeuw met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk. De ambities op het gebied van energie, woontypologie, mobiliteit, groenvoorziening en kindvriendelijkheid zijn groot. Dat geldt ook voor parkeren op de site.

Voor een woonproject met meer dan 200 woonentiteiten is sowieso een uitgebreid MOBER verplicht. Maar Gent gaat nog een stap verder en koos er samen met de projectontwikkelaars voor om sommige mobiliteitsnormen strenger te maken dan de MOBER en het stedelijk Mobiliteitsplan. Dat uit zich duidelijk in het beleid rond parkeerplaatsen.

Verlaagde parkeernorm

Gent werkt al sinds 2015 in haar Mobiliteitsplan met strikte parkeerrichtlijnen voor alle nieuwe projecten. Die bepalen hoeveel autoparkeerplaatsen een ontwikkelaar moet voorzien bij nieuwe ontwikkelingen. De richtlijnen zijn sturend, niet vraagvolgend. Ze streven met andere woorden naar een lager autobezit dan het huidige autobezit. De stad laat de ontwikkelaar wel nog een zekere marge: voor de meeste zones is er een minimum- en een maximumrichtlijn. Er zijn ook afwijkingsmogelijkheden voorzien.

Voor de zone waarin Ecowijk Gantoise ontwikkeld wordt, was de minimumrichtlijn 1 parkeerplaats per woonentiteit. Om de duurzaamheid en de ecogedachte te vergroten, beslisten de stad en de projectontwikkelaars om de bewonersnorm te verlagen tot maximaal 0,6 parkeerplaats per woonentiteit. Hier is later door de buurtbewoners beroep tegen aangetekend, waardoor de bewonersnorm uiteindelijk werd vastgelegd op 0,8 parkeerplaats per woonentiteit. In het kaderstuk leest u de randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn.

Verkavelingsvergunning

De duurzaamheidsvoorwaarden werden ingebouwd in de voorschriften van de verkavelingsvergunning. Elke toekomstige bouwaanvraag binnen het project Ecowijk Gantoise zal dus aan de strenge mobiliteits- en parkeernormen moeten voldoen. De voorwaarden zijn zo gekozen dat ze meetbaar en afdwingbaar zijn, zodat ze afgevinkt kunnen worden bij de beoordeling van de aanvragen voor de omgevingsvergunning(en). Het is voor het eerst dat de stad Gent zo’n strenge normen oplegt voor een woonproject. Eerder werden wel al strengere maatregelen vooropgesteld bij economische projecten.


Normen en voorwaarden verkavelingsvoorschriften Ecowijk Gantoise

1636 ECOWIJK GANTOISE_20161102_BEELD03_filter.jpgDe Ecowijk in Gent verplicht via verkavelingsvoorschriften voorwaarden voor een modelwijk met een lage ecologische voetafdruk.

De voorschriften in de verkavelingsvergunning van Ecowijk Gantoise getuigen van een verregaand engagement voor een duurzaam parkeerbeleid. Ze bevat deze strenge parkeernormen en randvoorwaarden voor parkeerplaatsen.

Parkeernormen:

  • 0,8 per wooneenheid voor bewoners;
  • 0,1 per wooneenheid voor bezoekers;
  • 0,7 per 100 m2 voor socio-economische ruimten;
  • 0,2 per 100 m2 voor polyvalente ruimte;
  • 0,5 per 100 m2 voor crèche.

Randvoorwaarden:

  • Verplichte individuele fietsenstallingen voor woningen met private tuin.
  • Verplichte collectieve fietsenstallingen voor collectieve woningen en appartementen, bij voorkeur bovengronds.
  • Fietsenstallingen staan dichter bij de woning dan de autostaanplaatsen.
  • 10% meer fietsenstallingen dan opgenomen in de parkeerrichtlijnen.
  • Een voldoende aanbod aan deelwagens.
  • Voorzieningen om boodschappen en leveringen comfortabel naar de woning te brengen (bv. verhuiskarren).
  • De bezoekersparkings zijn gratis en ondergronds als de bovengrondse openbare plaatsen ook gratis zijn.