GentLevert: samenwerken voor een betere stadsdistributie

Uit mobiliteitsbrief 182 - Stedelijke logistiek

Met GentLevert wil Gent haar handelaars een innovatieve oplossing aanreiken en hun leveranciers garanderen dat ze ook in de toekomst snel en efficiënt zullen kunnen leveren in de binnenstad. Deze manier van stadsdistributie verhoogt bovendien de levenskwaliteit in de stad en het comfort van shoppers en passanten.

Citydepot1BubblepostJDB.jpgVanuit het distributiecentrum vertrekken milieuvriendelijke vervoermiddelen optimaal beladen naar de binnenstad.

Twintig jaar geleden werd een autovrij gebied ingevoerd in de historische Gentse binnenstad. In het voorjaar van 2017 werd het gebied nog gevoelig uitgebreid. Vandaag is dit stukje Gent uitgegroeid tot een zeer aantrekkelijke winkel- en horecakern. Om alle handels- en horecazaken zo vlot en duurzaam mogelijk te beleveren, besloot de stad om de distributie van goederen anders aan te pakken.

Uniek samenwerkingsverband

“Het idee om goederen buiten de stad op te slaan en gebundeld te distribueren is niet nieuw, maar het samenwerkingsverband dat vanuit het stadsbeleid is opgezet onder de vorm van een publiek-private samenwerking is vrij uniek,” zegt projectleider Michel Moermans. “De stad Gent selecteerde op basis van een open oproep een aantal logistieke partners, projecten en diensten. De huidige publiek-private partners zijn: de stad Gent, PUUR GENT (een vzw die de Gentse middenstand promoot), Bubble Post, CityDepot en Transport en Logistiek Vlaanderen. Regelmatig worden formele overlegmomenten georganiseerd met alle stakeholders om over slimme stadsdistributie in Gent de praten en na te denken. In de toekomst zullen ook bijkomende partners aangetrokken en aanvullende projecten opgestart worden.”

Vier principes

De werking van het stadsdistributieplatform GentLevert is gebaseerd op vier principes:

  1. Goederen worden zoveel mogelijk verzameld in een distributiecentrum aan de rand de stad. Vrachtwagens leveren en halen hun goederen daar op, zodat ze de binnenstad van Gent niet in moeten.
  2. In het distributiecentrum worden de goederen gebundeld voor ze naar hun eindbestemming vertrekken. Elk voertuig dat de binnenstad van Gent in gaat, is optimaal beladen zodat er zo weinig mogelijk lucht rondrijdt.
  3. De levering of de afhaling in de stad gebeurt met milieuvriendelijke vervoermiddelen: elektrische voertuigen, cargofietsen, CNG-aangedreven voertuigen, … Belangrijk: deze voertuigen mogen als enige de klok rond rijden in de autovrije gebieden.
  4. Er worden ook extra diensten ontwikkeld, zowel voor handelaars in Gent en hun klanten als voor leveranciers en vervoerders. Dit kan zijn: het meenemen van verpakkingsmateriaal, het aanbieden van stockageruimte in het distributiecentrum of het ophalen en bezorgen van pakketten.

Structureren en verbeteren

Het stadsdistributieplatform wil de stadsdistributie in Gent voortdurend en gestructureerd monitoren en verbeteren. Daarvoor zullen de stakeholders van GentLevert samen continu nieuwe oplossingen bedenken en uittesten. Concreet wil GentLevert de transitie naar duurzame stadsdistributie stimuleren, ondersteunen en coördineren, door:

  • innovatieve concepten te ontwikkelen en uit te testen via pilootprojecten (voorbeeldfunctie);
  • de diverse stakeholders via het stakeholdersforum te betrekken en samen te overleggen tijdens formele overlegmomenten. Daaruit kunnen bijsturingen of nieuwe ideeën, projecten, oplossingen en concepten ontstaan;
  • op basis van data te sturen en bij te sturen. Daarvoor wordt een data monitoring-tool ontwikkeld. Bij de opstart werd hiervoor het bevoorradingsprofiel van de Gentse binnenstad in kaart gebracht;
  • handelaars persoonlijk en maatgericht te adviseren bij het verduurzamen van hun logistieke processen via een ‘districoach’.

 

Meer info: www.gentlevert.be