Gevleugelde zebrapaden voor minder dodehoekongevallen

Uit mobiliteitsbrief 199 - Geïntegreerd investeringsprogramma

De strepen van een zebrapad een stuk langer maken heeft op sommige locaties een positieve impact op de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit de nastudie van twee proefprojecten van AWV met gevleugelde zebrapaden in Brugge en Melle. De witte strepen van het zebrapad op de testlocaties werden verlengd tot 8 meter (de normale lengte in een 50 km/u-gebied is 3 m). De bedoeling van de gevleugelde zebrapaden is dat bestuurders verder van het centrale oversteekgedeelte stoppen en zo een beter zicht krijgen. Het centrale oversteekgedeelte wordt ook afgezoomd met een fysieke afscheiding (bv. omegabeugels). Die moeten er voor zorgen dat voetgangers alleen het centrale gedeelte van het zebrapad gebruiken. De zebrapaden op de proeflocaties blijken goed te werken. Bestuurders vertonen defensief rijgedrag en voetgangers steken het zebrapad niet diagonaal over. AWV bekijkt nu op welke locaties nog gevleugelde zebrapaden aangelegd kunnen worden. Op de website van AWV kan je een ontwerprichtlijn raadplegen met ‘criteria voor de aanleg van een gevleugelde voetgangersoversteek t.h.v. schoolomgevingen’.

Meer informatie over de gevleugelde zebrapaden vind je op www.wegenenverkeer.be