"Goede fietsenstallingen zijn essentieel voor goed fietsbeleid"

Uit mobiliteitsbrief 177 - Fietsparkeren

Wie wil inzetten op duurzame mobiliteit – en dus fietsers – kan niet om goede fietsparkeervoorzieningen heen. “Fietsen worden steeds duurder, de vraag naar goede fietsenstallingen stijgt dan ook zienderogen”, zegt Jan Pelckmans, Vlaams fietsmanager.

JANPELCKMANS.jpg“Ik zou sterk aanbevelen om de inkomsten uit autoparkeren gedeeltelijk te gebruiken voor het aanbieden van gratis en kwaliteitsvolle fietsparkeervoorzieningen.” Jan Pelckmans, Vlaams fietsmanager

Welke rol speelt fietsparkeren in een goed lokaal fietsbeleid?

“Fietsparkeren is een essentieel onderdeel van het lokale mobiliteitsbeleid. Lokale overheden die het fietsgebruik willen stimuleren, zetten best sterk in op fietsparkeren. Het is immers een noodzakelijk deel van de verplaatsingsketen. Goede fietsenstallingen zorgen voor een betere bereikbaarheid van bestemmingen per fiets en ze verminderen ook het risico op fietsdiefstal en beschadigingen. Vanuit Vlaanderen gaat de aandacht vooral naar fietsenstallingen op mobiliteitsknooppunten omdat daar ingezet moet worden op de bevordering van de combimobiliteit.”

Wat is een goede fietsenstalling?

“Het belangrijkste is dat er niet alleen met functionele eisen rekening gehouden wordt, maar ook met de inplanting van de stalling. Indien mogelijk zoek je bijvoorbeeld best een locatie met veel passage voor sociale controle. Ook verlichting is essentieel. Gemeenten bewaken best ook de kwaliteit van de publieke ruimte. Hinderlijk geplaatste fietsen of een slecht gekozen fietsenstalling kunnen bijvoorbeeld een belangrijke impact hebben. De parkeervoorzieningen zelf moeten toelaten om de fiets met het kader aan het systeem te bevestigen. Ook het voorwiel moet eraan vastgemaakt kunnen worden. Om het allemaal betaalbaar te houden, zou ik sterk aanbevelen om de inkomsten uit autoparkeren gedeeltelijk te gebruiken voor het aanbieden van gratis en kwaliteitsvolle fietsparkeervoorzieningen.”

Waar kunnen lokale overheden meer informatie vinden?

“Er staan onder meer enkele algemene aanbevelingen in het Vademecum Fietsvoorzieningen. Ook de Fietsersbond heeft een overzichtelijke brochure met tips en aandachtspunten voor fietsparkings. De kennisbank van Fietsberaad Vlaanderen bevat ondertussen ook heel wat goede voorbeelden uit de praktijk. In Nederland bestaat er zelfs een keurmerk voor fietsenstallingen: Fietsparkeur. Dat kan een indicatie geven voor de kwaliteit van fietsenstallingen van fabrikanten die ook in Vlaanderen actief zijn.”

Welke nieuwe tendensen verwacht u?

“In het kader van een update van het Vademecum Fietsvoorzieningen worden richtlijnen voor parkeerplaatsen voor ‘buitenformaatfietsen’ opgenomen. Er zijn immers steeds meer fietskarren, bakfietsen en ligfietsen. Daarnaast is er natuurlijk de toename van de elektrische fietsen. Maar op het vlak van parkeren op het openbare domein hebben die voorlopig weinig impact. De batterijcapaciteit van de meeste modellen is al van die aard dat onderweg opladen voor veel gebruikers eenvoudigweg niet nodig is. Wel belangrijk is dat de gemiddelde kostprijs van fietsen, onder meer door de toename van het aantal elektrische fietsen, steeds hoger wordt. De vraag naar beter beveiligde fietsenstallingen neemt daardoor toe, zeker op locaties waar de fiets wat langer wordt gestald.”

“Een andere evolutie op lokaal vlak is dat steeds meer gemeenten een fietsparkeerplan maken, onder meer om het wildparkeren van fietsen aan te pakken. Een andere trend is de aanduiding van fietsparkeervakken voor kortparkeren, bijvoorbeeld in winkelstraten. Als de fiets nergens aan vastgemaakt kan worden, is de kans dat hij voor langere tijd wordt achtergelaten veel kleiner. Lokale overheden bieden vandaag ook oplossingen aan om fietsen die niet in huis gestald kunnen worden, op het openbaar domein in een afgesloten stalling onder te brengen. Tot slot is er ook de toenemende populariteit van deelfietsen, waarvan wij het gebruik vanuit Vlaanderen ondersteunen in het kader van de bevordering van de combimobiliteit. Het gebruik van dergelijke systemen heeft natuurlijk ook een impact op het fietsparkeren, bijvoorbeeld bij stations.”

Meer info over goede fietsenstallingen