Gratis pendelbussen in de Vlaamse Ardennen

Uit mobiliteitsbrief 198 - Mobiliteit bij evenementen

Honderdduizenden wielerliefhebbers zakken in april traditiegetrouw af naar de Ronde van Vlaanderen. Dat brengt niet alleen organisatorische uitdagingen met zich mee, maar ook uitdagingen op het vlak van mobiliteit.

Het parcours van de Ronde Van Vlaanderen loopt van de start in hartje Antwerpen tot de aankomst in Oudenaarde en doorkruist daartussen maar liefst zeven steden en gemeenten: Sint-Niklaas, Hamme-Zogge, Berlare, Aalst, Erpe-Mere, Herzele en Zottegem. In elk stad of gemeente zijn activiteiten gepland en ook aan de start en aankomst worden elk jaar duizenden wielerfans verwacht. Het mobiliteitsplan concentreert zich op de start- en aankomstplaats en op de zone Oudenaarde – Kluisbergen – Ronse. Die zone heeft bekende hellingen als de Paterberg en de Kwaremont en dat zijn de favoriete plaatsen van de toeschouwers.

Pendelbussen

Om ervoor te zorgen dat het verkeer in de aankomststreek niet strop komt te zitten, wordt de zone Oudenaarde – Kluisbergen – Ronse tussen 9 en 19.30 uur autovrij gemaakt. Aan de rand van die zone zijn er gratis pendelparkings van waaruit pendelbussen de bezoekers naar de publiekzones brengen. Ook de pendelbussen zijn gratis voor de bezoekers. Ze worden gefinancierd door organisator Flanders Classics en de Provincie Oost-Vlaanderen. De bussen pendelen de hele dag tussen de toplocaties en de parkings. Vorig jaar vervoerden ze tijdens het evenement 16.265 mensen.

Extra treinen

Tijdens de Ronde van Vlaanderen financieren de organisator Flanders Classics, de provincie Oost-Vlaanderen en de lokale overheden Kluisbergen, Ronse en Oudenaarde extra treinen tussen Gent-Sint-Pieters en Oudenaarde. Met een weekendbiljet kunnen supporters voordelig van en naar de stations van Oudenaarde en Ronse sporen. Tijdens de wedstrijd kunnen ze dat ook tussen beide stations. Wielerfans die met de trein komen, kunnen achter het station van Oudenaarde bovendien overstappen op de pendelbussen naar de belangrijkste toplocaties in het autovrije gedeelte.

Startplaats

rondecropcut.jpgSinds 2017 vertrekt de Ronde van Vlaanderen in hartje Antwerpen. Een deel van de stad wordt hiervoor om organisatorische redenen afgesloten. Bezoekers worden aangemoedigd om te voet, met de fiets, de waterbus of het openbaar vervoer naar de stad te komen. De Park & Rides blijven wel bereikbaar en de capaciteit op de tramlijnen naar de startzone wordt verhoogd. Antwerpen voorziet ook extra fietsenstallingen op verschillende locaties. Voor buurtbewoners en bestemmingsverkeer werkte de stad maatregelen uit om de hinder zo veel mogelijk te beperken.