Green Deals brengen deelmobiliteit in versnelling

Uit mobiliteitsbrief 194 - Gedeelde mobiliteit

Vlaanderen wil zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen warm maken om van autobezit over te stappen op deelmobiliteit en combimobiliteit. Green Deals moeten de drempel hiervoor verlagen.

kimberly.jpgKimberley Vandamme, beleidsmedewerker Team Duurzame Personenmobiliteit: “Via de ‘Green Deal Gedeelde Mobiliteit’ stimuleren we deelmobiliteit met meer dan 500 concrete acties.”

Om de klimaatverandering tegen te gaan, wil Vlaanderen de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 35% verminderen t.o.v. 2005. Om snel concrete acties te kunnen realiseren, stelt de Vlaamse overheid ‘Green Deals’ voor.

Engagement

De ‘Green Deal Gedeelde Mobiliteit’ is een engagementsverklaring tussen de Vlaamse overheid en steden, gemeenten, bedrijven, middenveld, verzekeringsmaatschappijen, softwareontwikkelaars, mobiliteitsorganisaties, bouwpromotoren, provincies, burgers en andere partners. Het doel is om het aantal autodelers, carpoolers en fietsdelers te doen stijgen. In ruil voor zelfgekozen acties geeft de Vlaamse overheid zichtbaarheid en ondersteuning en bekijkt ze waar knelpunten binnen de regelgeving kunnen weggewerkt worden. De ‘Green Deal Gedeelde Mobiliteit’ was de eerste Green Deal die de Vlaamse overheid op poten zette. Mobiliteit is dan ook een van de sectoren met het grootste aandeel broeikasgasemissies.

“Deze Green Deal focust op autodelen, carpoolen en fietsdelen. Met meer dan 500 concrete acties willen we gedeelde mobiliteit in een versnelling brengen”, zegt Kimberley Vandamme, beleidsmedewerker Team Duurzame Personenmobiliteit bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “We hopen om samen met de talrijke partners alternatieven voor het autobezit te promoten en de drempels te verkleinen. Er zitten verschillende soorten acties in het pakket: bewustwording, promotie, het in kaart brengen van kansen en belemmeringen binnen de regelgeving, pilots op bedrijventerreinen en woningbouwlocaties, ... Enkele concrete acties zijn het gemeentelijk wagenpark delen, elektrische laadpalen uitbreiden, incentives aanbieden voor auto-en fietsdeelorganisaties en carpoolplatformen, maar ook mobiliteitsconsulenten aanstellen in een bedrijf of verzekeringsvraagstukken oplossen. Het aanbod in deze Green Deal is dus zeer inspirerend en divers.”

Knooppunten

Combimobiliteit is een belangrijk aspect in de uitbouw van basisbereikbaarheid in Vlaanderen. Kimberley Vandamme: “Met com-bimobiliteit bedoelen we het combineren van verschillende vervoersmiddelen. Bijvoorbeeld fietsen naar het station en daarna de trein nemen, of met de auto naar de park-and-ride rijden en daarna de tram nemen naar het stadscentrum. Knooppunten bundelen verschillende vervoersmiddelen en bieden zo de mogelijkheid om vlot te schakelen van het ene naar het andere vervoersmiddel. Park-and-ride en fietsenparkings aan stations zijn voorbeelden die we vandaag al kennen. In de toekomst gaan we zo’n knooppunten nog veel meer uitbouwen.”

Gedeelde mobiliteit in 2020

Dit wil Vlaanderen tegen 2020 bereiken met de Green Deal Gedeelde Mobiliteit:

  • het aantal autodelers doen stijgen naar 80.000;
  • het aantal bedrijven dat minstens 1 carpoolmaatregel neemt, verdubbelen naar 1000;
  • het aantal fietsdelers verdubbelen naar 400.000;
  • het aantal elektrische deelwagens vervijfvoudigen;
  • een regulier aanbod van elektrische fietsen.

 

Meer info op www.lne.be/green-deals en www.gedeeldemobiliteit.be