Hamont - Achel: evaluatie en ongevallenanalyse leiden tot nieuwe aanpassingen

Uit mobiliteitsbrief 203 - Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

Twee jaar na datum bleken de eerdere maatregelen voor snelheidsmatiging aan een oversteekplaats in Hamont-Achel niet voldoende. De PCV evalueerde de situatie grondig en stelde nieuwe maatregelen voor.

In 2016 werd op vraag van de PCV aan de oversteekplaats op de Lozerweg het verkeersbord A25 verplaatst zodat het beter zichtbaar werd voor alle weggebruikers. Ook de afgesleten wegmarkering van de verkeersdrempel werd opgefrist. Daarmee wilde de PCV autobestuurders attent maken op de snelheidsbeperking van 50 km/uur en de verkeersdrempel om zo de oversteekplaats veiliger te maken voor fietsers en voetgangers.

Visuele versmalling

02_HAMONTACHEL_OversteekplaatsWilgenhof3JDB.jpgHet verplaatste verkeersbord en de opfrissing van de wegmarkering op het verkeersplateau aan de fietsoversteekplaats bleken niet voldoende om de snelheid van het verkeer te verminderen.

Twee jaar na de aanpassingen evalueerde de PCV de snelheid en liet ze een ongevallenanalyse uitvoeren. Daaruit bleek dat de maatregelen uit 2016 niet voldoende waren om het verkeer trager te laten rijden. Om een lagere snelheid af te dwingen, besliste de PCV eind 2018 om de bestaande asmarkering op het verkeersplateau te verwijderen. Op de plaats van de oude markering adviseerde ze een visuele versmalling door de markering meer naar het midden te trekken. Een extra markering in de vorm van een bliksemschicht aan beide zijden van de oversteekplaats zal de automobilisten er attent op maken dat ze hun snelheid moeten aanpassen voor overstekende voetgangers en fietsers. De PCV besliste ook om deze maatregelen opnieuw te evalueren binnen drie jaar. De infrastructurele aanpassingen zijn nog niet uitgevoerd.