In 2000 ging zo'n 70% van de Vlaamse werknemers met de auto naar het werk. Tegen 2010 zou dat nog maar 60% mogen zijn. Dat is de doelstelling van het Pendelplan van de Vlaamse overheid.
(Foto: Fietsersbond)
Maatregelen voor duurzaam woon-werkverkeer kunnen gesubsidieerd worden door het Pendelfonds.
Om die doelstelling te halen, moeten 20% meer Vlamingen met de fiets en evenveel met het openbaar vervoer naar het werk gaan. Om in het opzet te slagen, is het absoluut noodzakelijk dat bedrijven maar ook lokale en provinciale overheden zich mee engageren. Via het Pendelfonds kunnen zij bij de Vlaamse overheid subsidies aanvragen om woon-werkverplaatsingen duurzamer te laten verlopen.
Projecten die concrete maatregelen bevatten om de duurzame mobiliteit in het woon-werkverkeer te bevorderen. Bijvoorbeeld:
Het bedrag van de subsidie is gebaseerd op de duur van het project, met een maximumduur van vier jaar. De subsidie bedraagt maximaal de helft van de kosten die aan de projectuitvoering verbonden zijn.
Alle ingediende dossiers worden inhoudelijk beoordeeld door de begeleidingscommissie van het Pendelfonds. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties die zetelen in de SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) en vertegenwoordigers van de Vlaamse regering en het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken. Als het totale bedrag van de goedgekeurde dossiers groter is dan het beschikbare jaarbudget, dan stelt de begeleidingscommissie een rangschikking op. De begeleidingscommissie formuleert een advies naar de minister, die op basis daarvan een beslissing neemt over de subsidiëring.
Subsidieaanvragen voor 2009 moeten uiterlijk op 30 september 2008 worden ingediend bij de begeleidingscommissie van het Pendelfonds. Voor ondersteuning bij subisidieaanvragen en de juiste procedure kunt u terecht bij de Provinciale Mobiliteitspunten.