Het Rekenhof: "Het BFF wordt te traag gerealiseerd"

Uit mobiliteitsbrief 188 - Vernieuwd mobiliteitsbesluit

Het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk komt te traag tot stand. Dat blijkt uit een onderzoek van het Rekenhof. Vlaanderen engageert zich de komende jaren om een versnelling hoger te schakelen.

02_rekenhof.jpgHilde Dewicke en Jo Baele, eerste auditeurs van het Rekenhof: “Aan dit tempo zal het nog bijna 50 jaar duren eer het BFF gerealiseerd raakt.”

Het Rekenhof controleert als onafhankelijke instelling de openbare financiën van de federale staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. De instelling gaat onder andere na of de Vlaamse overheid haar doelstellingen realiseert met de voorziene budgetten. Eind vorig jaar deed het Rekenhof ook een audit van de Vlaamse fietsinfrastructuur. Die audit focuste op de organisatie, financiering, subsidiëring en aanleg van fietsinfrastructuur door de Vlaamse overheid van 1999 tot 2016.

“Bij dat onderzoek hebben we vastgesteld dat de doelstellingen ‘het fietsgebruik bevorderen’ en ‘verkeersveiligheid voor fietsers verhogen’ zeker en vast nog niet gehaald zijn”, zeggen Hilde Dewicke en Jo Baele, eerste auditeurs bij het Rekenhof. “In 2000 gebeurde 15% van de verplaatsingen met de fiets. Het doel voor 2012 was 19%. In 2015-2016 was het fietsgebruik echter gedaald tot 11,3%. Volgens het laatste onderzoek verplaatsingsgedrag (februari 2018) steeg het wel opnieuw tot 14,3%, maar dat is nog altijd lager dan in 2000. Ook de veiligheid is voor fietsers in het laatste decennium niet verbeterd, in tegenstelling tot voor de andere weggebruikers.”

Nood aan coördinatie en transparantie

Een andere belangrijke vaststelling in de audit: het BFF komt te traag tot stand. Hilde Dewicke en Jo Baele: “We hebben berekend dat er per jaar gemiddeld 75 km nieuwe fietspaden zijn aangelegd. Aan dit tempo zal het nog bijna 50 jaar duren eer het volledige BFF gerealiseerd is. Wij pleiten dan ook voor een gecoördineerde meerjarenvisie en -planning. De kosten voor de realisatie van het BFF moeten een update krijgen, én ze moeten transparant opgenomen worden in de Vlaamse begroting. Ten slotte mag er best meer aandacht gaan naar kwaliteitsbewaking en objectieve criteria die bepalen wat prioritaire projecten zijn.”

Vlaanderen steekt een tandje bij

Voor de realisatie van het BFF heeft het Vlaams gewest vorig jaar 100 miljoen geïnvesteerd. Voor 2018 is 10 miljoen extra voorzien. Daarnaast verwacht de Vlaamse Regering ook inspanningen van de lokale besturen, aangezien 60% van het BFF op wegen in lokaal beheer ligt. Daarvoor paste ze de subsidieregeling aan. Een belangrijk financieel engagement waarmee ze steden en gemeenten wil stimuleren om fietsvoorzieningen langs het BFF sneller aan te leggen en te verbeteren.

Meer info over het BFF vindt u op www.vlaanderen.be . Het auditrapport van het Rekenhof is beschikbaar op www.rekenhof.be .