Heuvelland - Dikkebus: Verplaatsing van poort verhoogt verkeersveiligheid

Uit mobiliteitsbrief 186 - Kwaliteitszorg

Voor de N375 ter hoogte van Heuvelland-Dikkebus in de regio Ieper werd twee jaar geleden een startnota ingediend voor een herinrichting met de aanleg van fietspaden. De positie van de verkeerspoorten werd daarin nog niet definitief vastgelegd. Tijdens de RMC werden onder leiding van de kwaliteitsadviseur verschillende opties afgewogen om de verkeerspoorten veilig te plaatsen en in te richten. 
In het oorspronkelijke plan waren de langsparkeerzones voorzien binnen de zone 70, eveneens in een binnenbocht gelegen. Dat werd als verkeersonveilig geadviseerd. In de richting Dikkebus was de laad- en loszone net achter de verkeerspoort ingeplant. Ook hier rees de vraag of dit de veiligheid van de fietsers niet in het gedrang bracht.

Parkeerplaatsen in zone 50

In de RMC is na advies van de kwaliteitsadviseur met consensus gekozen voor een verschuiving van de verkeerspoort met middengeleider richting Dikkebus tot voor de langsparkeerzone en de laad- en loszones. Door die verschuiving vallen de langsparkeerplaatsen niet langer in de zone 70, maar in de zone 50. Het zonebord bebouwde kom blijft op de huidige locatie, maar de snelheidsverlaging van 70 naar 50 km/uur valt wel samen met de nieuwe verkeerspoort. Ondanks het feit dat een deel van de plannen hertekend moest worden en de doorlooptijd van het dossier daardoor iets langer werd, is de gemeente Heuvelland verheugd over deze aanpassing omdat het de verkeersveiligheid verbetert. Het project zal binnenkort in uitvoering gaan.

Dikkebus Klijte - voor gbc.JPG
Oorspronkelijk plan

Dikkebus Klijte - na gbc.JPGAangepast plan