Hoe kunnen we het gedrag van verkeersovertreders veranderen?

Uit mobiliteitsbrief 197 - Verkeersgedrag beïnvloeden

“Zowel korte als langere leerprogramma’s geven bij verkeersovertreders een beter resultaat dan alleen een geldboete of een rijverbod”, zegt Ludo Kluppels. Hij is verkeerspsycholoog bij het VIAS Institute. “Verkeersovertreders die een cursus volgen, hervallen minder snel in hun slechte gewoontes.”

kluppelsklein.jpgLudo Kluppels, verkeerspsycholoog bij VIAS Institute: “Gedrag is in 75 tot 95 procent van de verkeersongevallen de belangrijkste oorzaak.”

“Gedrag is in 75 tot 95 procent van de verkeersongevallen de belangrijkste oorzaak. We moeten dus blijven proberen om rijgedrag te verbeteren. Om nieuwe gewoontes te ontwikkelen, moet je onvermijdelijk door verschillende stadia. Sensibilisatiecursussen grijpen in op de verschillende stadia en zijn daarom zo effectief. Een verkeerscursus is voor veel deelnemers het eerste moment waarop ze stilstaan bij hun rijgedrag. Ze stellen hun gedrag in vraag door alle voor- en nadelen ervan onder ogen te zien. Een persoonlijke balans opmaken, leidt tot een nieuwe intentie en de beslissing om de zaken anders aan te pakken. Pas dan kan je samen een stappenplan opstellen: hoe ga ik voorkomen dat ik nog dronken of te snel rijd?”

Wat werkt wel en wat werk niet?

“Een cursus heeft minder effect als hij vertrekt vanuit kennis en informatie over de wegcode en de wetgeving. Als je start vanuit het gedrag, de motieven, de beleving en de ervaringen van de deelnemers, boek je een beter resultaat. Het is belangrijk om eerst een vertrouwensrelatie op te bouwen. Educatie in groep blijkt ook beter te werken dan een individuele aanpak. De lesgever gebruikt best een mix van vormingsmethodieken en een therapeutische aanpak. De boodschap verspreiden over verschillende lesmomenten is ideaal. Daardoor krijgen de deelnemers tijd om tussendoor inzichten te laten bezinken en zaken uit te proberen. Die ervaringen kunnen dan opnieuw aanleiding zijn voor een gesprek.”

Wat kunnen lokale overheden en politie doen?

“Zij kunnen zorgen voor logistieke ondersteuning. De lokale politie organiseert vandaag al regelmatig zelf verkeersklassen voor minderjarige verkeersovertreders. Met zo’n maatregel geef je een duidelijk signaal: je toont aan dat er daadwerkelijk gereageerd wordt op risicovol gedrag van jonge fietsers en bromfietsers.”